Appreciative Inquiry en Critical Response Process: twee methodes waarin de lerende gemeenschap een onderzoekende houding aanneemt en de aandacht richt op het verhaal achter het verhaal, de vraag achter de vraag. Twee methodes waarin het delen van de ervaring de plaats inneemt van het ventileren van de mening. Wat kunnen deze methodes betekenen voor de professionalisering van de lerende gemeenschap die HKU heet?
Ik ben zangeres sinds 1989. On stage ben ik zingend actrice bij (jeugd)theatergezelschappen en productiehuizen als Speeltheater Holland, De Toneelmakerij, Sonnevanck, Oorkaan, Marc Vijn
Naast het spelen in muziektheaterproducties zing ik als solist en gast-solist bij bands en orkesten in zeer uiteenlopende stijlen; van Schubert-Schumann (bij Dick de Graaf band maar ook bij Oorkaan) en hedendaagse muziek (Bij orkest de Ereprijs) tot jazz-en popmuziek (op mijn eigen cd met Martin Rudolph en met gelegenheidsbands). In seizoen 2016 2017 sta ik met eigen werk samen met 7 Fiere Schrijfsters in the theaters. In het programma Fiere Vrouwen worden vrouwen bezongen die een verschil hebben gemaakt.
Dit alles inspireert mij tot het vertellen, spelen, maken en delen met studenten HKU als docent zang Jazz & Pop maar ook als coach van (jonge) professionals en gedreven amateurkunst beoefenaars
Als docent/coach zoek ik samen met de ander naar het verhaal achter het verhaal. De verbeelding, zintuigelijk bewustzijn, de onderzoekende houding en engagement spelen een grote rol in mijn les/coachingspraktijk. Op basis van deze gegevens ontwikkelde ik de werkvorm 'practice imagination' waarbij artiest en publiek zintuigelijke associaties uitwisselen met als doel: de artiest helpen eigenaar van het materiaal te worden. Ik geloof in de kracht van de positieve benadering, bronwerking en samen leren.
Een methode die daar volledig op aan sluit wat mij betreft is Critical Response Process, een research based feedback system ontwikkeld door de Amerikaanse choreografe Liz Lerman. Ook in deze methode vormen zowel artist als peergroup samen een lerende gemeenschap. Deze mening-uitstellende methode is voor mij weer een vorm van waarderend onderzoek waarin ik sterk geloof als speler, maker en docent.
In 2016 2017 leid ik samen met mede-onderzoekers tweewekelijkse sessies CRP voor HKU medewerkers en andere geïnteresseerden op het Utrechts Conservatorium. Als docent zang pas ik CRP toe tijdens groepslessen, als coach gebruik ik CRP als intervisie methode tijdens coachingsgesprekken, als stagebegeleider zet ik CRP in middels schriftelijke feedback methode.
Alle CRO sessies zijn in feite praktijkonderzoeken waarvan de resultaten direct terug het proces in worden gebracht. Mijn uitdaging als praktijkonderzoeker Muzische Professionalisering ligt op het vlak van ontwikkeling van (creatieve) CRP -vormen voor verschillende toepassingsgebieden. Ik houd me bezig met vragen als: hoe kan ik CRP inzetten in de 1 op 1 instrumentale les - welke vormen van CRP passen bij welke leertypen? Welke varianten van CRP kan ik ontwikkelen voor verschillende leerdoelen? Op welke manier kan CRP de vergadercultuur verrijken? Welke dynamische varianten van CRP zijn er te bedenken? Kan CRP ook zonder taal gedaan worden? Hoe zou een CRP-spel er uit kunnen zien? Wat kunnen opstellingen en CRP voor elkaar betekenen? Welke vormen van feedback zouden het talige CRP proces kunnen verrijken?
Deze vragen zou ik met mijn mede-praktijkonderzoekers willen onderzoeken.
Som droom ik dat ik een product ontwikkel waarin waarderend onderzoek, CRP en practice imagination samen komen.
Specialties: Singer-Actor-Performer
HKU: zang, educatie, studiecoach, kerndocent
naam: | Annemarie Maas |
email: | annemarie.maas@hku.nl |
mobiel: | 0651842456 |
site: | http://www.annemariemaas.nl/ |