We deden deze werkvorm:
- Free-writing 5 minuten over: ‘waar komt bij jou de muziek vandaan’.
- Na het signaal, gebruik je 2 minuten om dat verhaal in 5 zinnen samen te vatten.
- Je deelt jouw 5 zinnen-verhaal met de groep.
- Na alle bijdragen associeer je op: ‘wat roept het op’, wat neem je mee? Hierover schrijf je weer een paar minuten.
De opdracht aan studenten luidt vervolgens: maak, op basis van wat je vasthoudt na deze les, deze week een nieuw (stukje) werk dat je kunt delen in de volgende les.
Wat er terug kwam op de vraag: "wat is de werking van mijn werk(vorm)?"
FEEDBACK – wat is de werking?
Ongecontroleerde schrijven iets anders dan gewenst
Conclusie is weer anders – schoenendoos – graven in een doos
Doos is ook een soort herbarium – zit in je hoofd
Free-writing - loskomen en samenvatten
Verhalen van anderen interessanter dan eigen verhaal – ik zou daar graag iets mee doen
Persoonlijke verhaal – ik kom er achter wat muziek voor mij is – spirituele kracht graag doorgeven.
Het geeft mij grond – achtergrond-ondergrond – zelf op de voorgrond treed – thuis voelen bij mezelf
Hey dit werkt dus! Meteen omzetten – reflectie- langste van stof – bondigheid – verrassend.
Mijn eigen verhaal zo vanzelfsprekend – bijna moeite om er iets van te bakken. Zou zo kunnen werken bij anderen. Compacte – moeite mee. Free-writing geeft stress. Iedereen laten schrijven
Enorme vrijheid in een kunstvorm waartoe je je niet professioneel hoeft te verhouden.
Niet de eerste keer – verhaal maken is nu meer bekend – bewuster geworden van het belang van het verhaal – door elkaars verhaal te horen – gemeenschappelijkheid – geruststellend
Op de vraag: IS DIT WAT WE DOEN ONDERZOEK? kwamen de volgende gedachtes:
Zelfonderzoek – biografisch onderzoek
Moeten we niet af en toe biografisch onderzoek doen?
Methodisch gezien wordt dat ingewikkeld.
- Exemplarische verhalen – niet particulier
- Kunst koppeling
- Ontwerponderzoek – het werk onderzoeken en bijstellen