Muzisch te werk; Community building
Ik weet niet precies wat oorzaak en gevolg is, maar Bart v R's voorspelling lijkt uitgekomen; eenmaal aangestoken heeft het vuur zich snel verspreid. Er is een hernieuwde energie in het team, docenten nemen zelf initiatieven, zijn te porren voor activiteiten die zich niet meteen vertalen in geld en lijken meer in 'hun kracht' te staan. Ik kan niet controleren welke andere factoren een rol hebben gespeeld, maar heb direct dan wel indirect waardering gevoeld voor mijn inzet. Wat ik de mooiste oogst vind is het herstelde vertrouwen en dat we met z'n allen zoveel meer zijn dan de som der delen. Ik voel me rijk dat ik mag samenwerken met zoveel talent en gedrevenheid. Met zoveel liefde ook, voor het vak, de studenten en elkaar.
Het duurde even voordat ik me realiseerde hoezeer ik hier Muzisch te werk ben gegaan. Het werk bestond enerzijds uit concrete acties maar ook uit een bewuste (non-duale) vorm van communiceren; aandacht schenken aan wij vs zij, aan zowel het persoonlijke als het professionele, een inclusieve manier van redeneren bewaken, oog hebben voor de veiligheid van de student en docent en zoveel mogelijk plezier en ontspanning toelaten. En hierin consequent zijn. Ik had en heb een missie.
Acties en interventies tot nu toe:
- Een Inclusiviteitsontbijt onder leiding van Peter Rombouts en Nelly van der Geest met docenten.
- Een leeroverleg voor docenten met autisme ambassadeur Gerard van Wolveren
- Deelname aan de CRP training en Musework en de opgedane kennis verspreiden
- CRP en Deep democracy bespreken met mijn studieleider en onder de aandacht brengen van het team
- Deep democracy interventie met een klas ten behoeve van de groepsdynamiek (heeft gewerkt)
- CRP proces begeleiding met derdejaars (wordt herhaald)
- Deelname aan werkgroep van Eva den Heijer om een play-studieloopbaan tool te ontwerpen (helaas een aantal bijeenkomsten gemist)
- CRP sessie met Peter Rombouts op de Onderwijsdag, gevolgd door uitnodiging van de studieleider van Animatie om een sessie met haar team te doen.
- Begeleiding van een groep tweedejaars die activiteiten voor studenten illustratie organiseert
- Onder de aandacht brengen van lopende events en expo's door onze studenten bij het team
- Deelname het fondsenwerfteam voor het Huis van Betekenis, een nieuw centrum voor tekenkunst in Utrecht opgericht door collega Albert Hennipman en Mark Schalken.
- Vinger aan de pols bij docenten en studenten, waar mogelijk face to face ipv via email
- Spontane borrels met collega's (lukt nog onvoldoende)
De balans opmakend ben ik tevreden. Mijn volgende stap is de ontwikkeling van een visie op een veilig leerklimaat in het kunstonderwijs. Dit thema is de afgelopen dagen boven komen drijven toen ik worstelde met een stagnatie in mijn eigen maakproces en alle gevoelen beleefde die de onzekere student ook ervaart wanneer de opdracht te groot lijkt en het talent minimaal. Daarnaast heb ik een zesde zintuig ontwikkeld voor gekleurd vs inclusief taalgebruik en voel ik me persoonlijk tot dit thema geroepen.