Instappapier

Subjectivicatie

Mijn kernthema is subjectivering en hoe dat terug te krijgen in het onderwijs. Ik denk dat dit het lastigste en ook belangrijkste doeldomein is van onderwijs. Er is veel verwarring over het begrip. Middels muzisch werk wil ik zichtbaar maken waar dit domein over gaat en op verschillende niveaus het gesprek voeden over ´what has to be done´ om het terug te krijgen in onderwijs. Daarbij wil ik me focussen op het beroepsonderwijs.

Daarnaast heb ik een persoonlijke zoektocht naar de spanning tussen het blootleggen van pijnpunten en verbinding houden. Daar wil ik de grenzen van zoeken, uitzoeken wat bij mij past en wat effectief is. Tijdens mijn onderzoek en in 'maken om te maken'.

Subjectivering

Muzisch onderzoekend zichtbaar maken van subjectivering in onderwijs, als lastigste doeldomein van onderwijs en volwassen worden.  

  1. Pedagogisch/didactische meerwaarde en kansen voor muzisch werk voor vorming en ‘geschoolde intuïtie’ van kinderen en jongeren
    1. Bieden begrenzing en weerstand, leren kennen van materiaal
    2. Expressie en leren maken, leren kennen van makers, inspiratiebronnen
    3. Kinderen en jongeren actief en eigenzinnig betrekken bij grote vragen
  2. Het onderwijssysteem kampt met grote vragen. Tekorten aan onderwijzend personeel en veranderingen in de samenleving noodzaken tot herbezinning. Het onderwijs moet van binnenuit veranderen en tegelijkertijd meer in verbinding staan met de omgeving. Dat vraagt om subjectivicatie en emancipatie. ‘Geschoolde intuïtie’ van de professionals en leiders.
  3. Ik zie meerwaarde voor een ‘social design’-bril op het beroepsonderwijs. Iedere professional die betrokken is bij grote vragen is een beetje social designer. Het beroepsonderwijs kan daarom leren van de opleiding Social Design in Eindhoven. Zij hebben de ‘geleide improvisatie’ optima forma uitgewerkt. Docenten leiden studenten op door hen te helpen hun ideeën te verwezenlijken.

Persoonlijk

Het is niet eenvoudig om kwaad te zijn, te zeggen waar het op staat, pijnpunten zichtbaar te maken en toch in verbinding te blijven. Kunst is een geschikte vorm om dit te kunnen doen, op ieder niveau.

Door het inzetten van muzische werkvormen ben ik beter in staat om helderheid te scheppen bij mezelf en anderen. Dat maakt mij effectiever.

De praktijk waarin ik dat wil doen

Ik wil dit onderzoek doen in mijn eigen praktijk en met name de projecten in het beroepsonderwijs. Opdrachtgevers weten dat ik de muzische werkplaats ga doen en vinden dat interessant, maar weten niet dat zij onderwerp van onderzoek kunnen zijn. In onderstaande tabel geef ik de plussen en minnen aan van de verschillende opdrachten.

Opdracht/project

Looptijd

Plussen    

Minnen

Inholland/TerraTechnica

Kenniswerkplaatsmethodiek geborgd als onderdeel onderwijs

Gestart april 2017

Verlengd tot  oktober 2020

Breed programma

Gericht op duurzaamheid

Veel partijen

Veel data verzameld afgelopen jaren

Sturingsvraagstuk en proces centraal

Link met ROC Kop NH

Trage molens

Behoudende cultuur

Accent op organiseren borging, minder op inzicht

Academie vd Stad

‘Vergerten’ van de werkwijze = gedachtengoed Gert Biesta verwerken in de werkwijze

Schooljaar 2019-2020

Subjectivicatie centraal thema

Combi met team- en organisatieleren

Professionele organisatie, proces zit goed in elkaar

AvdS wil pas naar buiten treden als er wat staat

AvdS wil grote vragen in de stad oplossen, niet het onderwijs vernieuwen

Cursus onderwijsinnovatie schoolpsychologen

Drie eerdere cursussen gedaan

Eerstvolgende loopt van april tot juni 2020

Kan ik volledig zelf vormgeven met studenten

Zou hier graag mee aan de slag willen

Qua planning mogelijk niet handig

Horizoncollege

Activerend onderwijs

4 sessies in 2019, laatste in december

Activerend lesgeven is courante vraag, raakvlakken subjectivering

Opdracht eindigt in december

Regiocollege

Onderwijs van betekenis

Kennismaking

Opdrachtgever is zoekend

(Nog) geen betaalde opdracht

 

MOGELIJKE MANIEREN VAN WERKEN OF ONTWERPEN

Wat ik wil ontwikkelen – ontwerpen of realiseren

Een benadering, werkwijze voor verkenningen rond subjectivering. Houvast in de dialoog en startfase.

Soort interventies

Draaiboeken en werkvormen, ervaringen van deelnemers.

HOE ZOU HET PRAKTIJKGERICHT ONDERZOEK ERUIT KUNNEN ZIEN 

Vorm van itereren

Nog lastig te zeggen.

Collectie inzichten en uitkomsten

Tekeningen, boekwerkje, portfolio.

MAKEN OM TE MAKEN

Tekenen, drukinkt, posters. Activistisch, cartoonistisch, met humor.

En performen, ontspannen op een podium staan.     

Reacties