Bij HKU vormen studenten en alumni van de masteropleiding kunsteducatie met elkaar een werkplaats. De werkplaats wordt ondersteund door het lectoraat Kunst en Professionalisering. Het doel van deze werkplaats is het versterken van vernieuwende praktijken in de kunsteducatie. Vanuit een gezamenlijke fascinatie verkennen de deelnemers de mogelijkheden van het muzische perspectief voor hun werk in kunst en onderwijs.
In de werkplaats is het thema grensgangers een gezamenlijk kijkvenster voor het onderzoek naar het muzische perspectief. Met grensgangers wordt een wezenlijk aspect van de kunsteducatieve beroepspraktijk belicht: het voortdurend pendelen tussen de wereld van het onderwijs en de wereld van de kunsten.
Grensgangers zijn eigenzinnige professionals die in hun werk voortdurend over muurtjes klimmen om te zien wat er nog meer is. Die geen genoegen nemen met: “zo doen wij dat hier” of” tot hier en niet verder”. De grensganger staat open voor andere werelden. Die andere wereld kan een heel ander terrein of vakgebied zijn. Onderzoeken is hun tweede natuur en dat doen ze op een speelse manier waarbij het avontuur niet wordt geschuwd. Daar waar andere vakgenoten stoppen, gaat de grensganger door.
Bart van Rosmalen, lector bij HKU, doet een pleidooi om de grens tussen creativiteit/kunst en professioneel handelen te doorbreken: “we hebben de neiging onze creativiteit in een doosje te stoppen: creatief ben je als je een theaterstuk opvoert of een kunstwerk maakt. Op andere momenten ben je ‘gewoon’ aan het werk op kantoor, vouw je thuis de was op en haal je kinderen van school”.
Muzische werkvormen openen een ruimte om dat wat altijd al zo is anders te bekijken, anders te doorlezen (van Rosmalen, 2018). Het muzische licht onverwachts details van bestaande praktijken op, wat bewust maakt van wat eigenlijk altijd zo vanuit de gewoonte plaats vindt, en hoe dat plaats vindt.