Onderzoeksprofiel
Een muzisch perspectief op goed werk
Een brug slaan tussen makerschap/maakprocessen en organisatie- en onderwijsvernieuwing.
De context van het muzische onderzoek is die van organisaties waarbij de menselijke maat uit beeld raakt. Waar is de professional zelf? Wat kan de professional hier vanuit zich zelf en vanuit zijn eigen handelen tegenover stellen?
Het lectoraat verzamelt praktijkkennis over ‘muzische perspectieven op goed werk’ (conceptueel niveau) en ontwikkelt en ondersteunt ‘muzische perspectieven op goed werk’ (praktisch/deelbaar niveau).
Lees hier meer over de missie van het lectoraat.
Hoe doen we muzisch onderzoek?
Deze muzische perspectieven worden op drie niveaus in praktijk gebracht en geanalyseerd:
- conceptueel niveau
- proces: hoe we (samen)werken
- deelbare handelingsperspectieven (repertoire), wat we ook wel 'manieren van werken' noemen
Deze drie niveau worden ook in de manier waarop het onderzoek is opgebouwd vormgegeven. We ontwikkelen duurzame partnerships en ontwikkelen een muzisch perspectief op een Research Practice Partnership (RPP). Daarin worden kenniskringen en praktijken aan elkaar verbonden.
goed werk
Wat draagt het werk dat ik doe eigenlijk bij? Is het ‘goed werk’ simpelweg omdat ik er zelf zin en plezier aan beleef? Of wil ik verder reiken en is het pas ‘goed werk’ als de…
Beleidscontext van het lectoraat in HKU
Bart van Rosmalen
Hoe verhoudt het lectoraat muzische professionalisering zich tot het instellingsplan HKU? Hieronder de zes thema's en telkens een stukje uitwerking van ons lectoraat die daarmee…
kernbegrippen
Bart van Rosmalen
Vier kenmerkende aspecten en vier wetenschappelijke bronnen die de manier waarop we onderzoek doen in het lectoraat muzische professionalisering onderbouwen. interventies. Welke…
wendingen
een muzisch perspectief op goed werk- verantwoording van de lector
makerschap
Creatieve maakprocessen staan in HKU-visie op onderzoek centraal. Maar wat bedoelen we met maken, makerschap en maakprocessen? Vanuit lectoraat muzische professionalisering…