• 00:00 - 23:59

jaarplan 2019

Jaarplan lectoraat Muzische Professionalisering 2019

Hierbij het overzicht van het jaarplan 2019 van ons lectoraat dat we in de periode 2018-2022 de naam 'Muzische Professionalisering' willen meegeven. Omdat dat het onderzoek is dat we doen. Maar dat is nog niet officieel. Bijzonder is dat we het jaarplan 2019 maken nog voordat we een goedgekeurd meerjarenplan hebben (eind november 2019.

Door de hyperlinks in dit jaarplan te volgen zijn alle delen van ons onderzoek en de profielen van de mensen die ervoor verantwoordelijk zijn direct opvraagbaar binnen Musework als onderbouwing/ uitwerking.

Vijf werkplaatsen

We organiseren het lectoraat in vijf werkplaatsen. Elke werkplaats brengt meerdere onderzoekprojecten bijeen op thema. De thema's weerspiegelen het instellings- en jaarplan HKU. Hier staat het HKU Instellingsplan waar wij ons toe verhouden. De link onderzoek is het startpunt en schetst een overview met ingangen tot elke werkplaats. 

Goed Werk

We willen de notie Goed Werk in 2019 richtinggevend laten worden als het gaat over doel/ richting waartoe we praktijkgericht onderzoek doen. Dat gaat hand in hand met onze eigen HKU- invalshoek om makerschap, creatieve maakprocessen daarin te versterken. In 2019 willen we de samenwerking intensiveren met landelijke samenwerkingspartners: 

1- Manon Ruijters (lector Aeres, hoogleraar VU en goodworkcompany.nl) in de Goed werk expeditie een landelijk samenwerkingsverband, een zogeheten research practice partnership van inmiddels 12 organisaties (in hoger onderwijs, overheid, zorg en andere maatschappelijke domeinen waar ons lectoraat mede founder van is en in het met NRO subsidie te realiseren project Professioneel framen.

2- Daan Andriessen (lector methodologie van praktijkgericht onderzoek) HU en Michiel de Ronde (lector begeleidingskunde) Hogeschool Rotterdam in de Werkplaats Muzisch Onderzoek: Seizoen 2   

3- Harry Kunneman (emeritus hoogleraar UvH en oprichter Waardenwerk) en de kring (oud)lectoren waarin we werken aan de theoretische verdieping en praktijktoepassing van het concept Normatieve Professionalisering.

4- de landelijke lectoren in het met SIA middelen gefinancierde platform studio 21CS.

5- ICON (international) door eind 2018 een transitie te maken naar een nieuwe samenwerking met dit in 2006 door lector Bart van Rosmalen en Helena Gaunt (Guildhall School of Music and Drama) opgerichte internationale netwerk. 

En in HKU met een toenemend aantal schools: zoals School of Music rondom de projecten studio 118 en zelfsturing in verschillende opleidingen, School of Theatre rondom nieuwe vormen van schrijven, School of Design in de ontwikkeling van een vanuit 'ontwerpen' te ontwikkelen curriculum, School of Media met een skillslab en een learning community, HKU-college met onderzoekomgeving door docenten van de masters Kunsteducatie en Crossover Creativity, Kunst en Economie met de ateliers en Fine Art met het thema 'de maker als motor'. We willen in het algemeen, alhoewel we nog niet exact weten hoe, in 2019 een extra bijdrage leveren aan het thema diversiteit. 

In HKU werken we nauw samen met het Expertisecentrum Onderzoek en Innovatie (CvOI) in de implementatie van de HKU- onderzoeksnotitie Eigen|Zinnig, de HKU- research audit 2019, publicaties en de ontwikkeling van Open Science, internationalisering en ook de coördinatie en specialized support (media) van het lectoraat. Met het Expertisecentrum Leven Lang Leren (LLL) dat in HKU wordt ontwikkeld werken we samen omdat we inhoudelijk complementair zijn (goed werk/makerschap resp. onderwijskundige vernieuwing aanwakkeren in de schools) en omdat we graag willen overeenstemmen in manieren van werken (welk soort actieonderzoek).

Kenniskring

De personele kern van de kenniskring van het lectoraat bestaat uit de lector Bart van Rosmalen en drie onderzoekers en een medewerker gespecialiseerde support (MGS), die ieder (onder leiding van de lector) richting geven aan een werkplaats: goed werk met Bart van Rosmalen, (zelf-)lerende hogeschool met Nicoline Mulder  muzisch onderzoek met Peter Rombouts , makerschap/ tegenkracht  met Anouk Saleming en media met Niek Pronk (MGS). 

Aan de werkplaats muzisch onderzoek is in seizoen 2018-2019 ook Martijn Simons verbonden met een Pre PhD Muzisch werken in de zorg deelnemend aan het pre PHD programma van HKU. Aan de Werkplaats (zelf-)Lerende Hogeschool is verbonden een HKU- fellowship Janny Rodermond.

Schools

De samenwerking met de HKU- schools (lees: 'het onderwijs') wordt in 2019 verder geïntensiveerd in met name de werkplaats (zelf)lerende hogeschool en de werkplaats muzisch onderzoek. Daarin brengen we docenten die als voortrekkers richting geven aan het ontwikkelen van nieuwe vormen van onderwijs/organisatie bij elkaar in een gezamenlijk te doorlopen traject. En we bieden stukje hands-on begeleiding.

Wat wij als lectoraat kunnen doen is ontwikkelprojecten in de schools (op snijvlak van organisatie/onderwijs/onderzoek) in toenemende mate als een vorm van actieonderzoek te realiseren. Daarbij gaan de docent-trekkers in de schools dat wat ze doen meer ‘onderzoekend’ doen. 'Wat is het grotere doel/ de opgave, hoe bereiden ze samenkomsten voor, welke interventies zetten ze in en wat halen ze er uit'?

  1. Daarbij werken we vanuit een concept dat we ‘Goed Werk’ noemen om doel en richting van ontwikkelprojecten/ opgaves in het werk nog sterker te maken en de waarde oriëntatie praktijkgericht te verhelderen. (voelt goed, doet goed, draagt bij, kwalitatief goed, impact in buitenwereld etc.)
  2. Tweede is dat we telkens ook makerschap van betrokken docenten uitnodigen om een rol te spelen. Wie je bent als maker opnieuw te bekijken en de verbinding te maken met hoe je werkt aan verandering en vernieuwing.
  3. Derde is dat we (met elkaar) concreet repertoire inzetten en verder ontwikkelen. We reiken kleinere en grotere ‘interventies’ (manieren van werken) aan en oefenen die zodat ze direct in praktijk gebracht kunnen worden.   

We willen als lectoraat bijdragen door:

  1. Op sommige momenten in een samenkomst, werksessie mee in te stappen en enige hands-on begeleiding te bieden. Omvang nader te bepalen.
  2. Docenten mee te nemen in ofwel de werkplaats (zelf)lerende hogeschool of de werkplaats muzisch onderzoek. In najaar nadere uitwerking van werkplaatsen en ook intakes/ casting/selectie van mogelijke deelnemers. Per docent is de rekeneenheid 80 uur voor deelname.

In 2019 is de ambitie om vanuit dit gezamenlijke programma van schools en lectoraat een postdoc plaats voor te dragen in HKU in het kader van de betreffende SIA regeling.

Een directe bijdrage aan het onderwijs leveren we onder andere door docentschappen van Rosmalen en Mulder verbonden aan de Master Kunsteducatie, Master Crossover Creativity, docentschap van Saleming met writing for performance in Theater en Nicoline Mulder bij Kunst en Economie en het ontwikkelen van de de ateliers. Naar verwachting stijgt de vraag om ook met studenten te werken in 2019. (oa Master Muziek).   

Methodologie, manier van werken/ onderzoek doen

In 2019 zullen we de methodologie van muzisch onderzoek (lees: de manier van onderzoek doen) voortbouwend op de uitkomsten in 2018 nog weer een aantal stevige stappen verder brengen. Daarmee willen we een belangrijke bijdrage leveren aan de implementatie van de HKU- onderzoeksnotitie eigen-zinnig. Belangrijk hierin is de verdere uitbouw van de samenwerking met Hogeschool Utrecht Daan Andriessen (lector methodologie van praktijkgericht onderzoek) en Hogeschool Rotterdam Michiel de Ronde (lector begeleidingskunde). Beide zijn mede-initiatiefnemers van de werkplaats. De interne links geven we hier mee omdat hier hun portfolio in de werkplaats te volgen is. 

We werken verder aan systematische onderbouwing vanuit bronnen die we erbij betrekken onder het kopje literatuur, en een groeiend aantal manieren van werken die worden gebruikt in muzisch actieonderzoek worden in detail beschreven onder muzische onderzoeksinstrumenten. Vanaf september werkt vanuit ons lectoraat Martijn Simons mee in het HKU-pre-PhD programma. De methodologie van het proefschrift waar hij aan zou willen werken (muzisch werken in de zorg) is geënt op wat we muzisch onderzoek doen. Ons lectoraat is deelnemer in de te vormen kenniskring van twee post-doc's Falk Hübner die werkt aan Postdoc Methodology@HKU  en Arja Veerman. Eerder al werkte Falk in ons lectoraat en schreef het artikel Op weg naar performatief onderzoek. Nog te verschijnen een artikel over muzisch onderzoek najaar 2018.

In 2019 organiseren we ism collega lectoren CvOI, Universiteit van Utrecht en UMCU het project Week van muzisch onderzoek

Makerschap/ tegenkracht

De tagline die we bij het lectoraat graag gebruiken is 'makerschap aanwakkeren'. In hoe we werken, hoe we lesgeven, hoe we onderzoeken. In 2019 zouden we graag iedereen die betrokken is bij ons lectoraatsonderzoek de vraag willen stellen: waar ben je de maker van? wat is makerschap voor jou? hoe ontwikkel en bevraag je actuele fascinaties in jouw maken? (of je nu een achtergrond in de kunsten hebt of niet). Deze extra aandacht voor maken, makerschap en maakprocessen gaat niet vanzelf. Daar zullen we een extra inspanning voor moeten doen. Het is namelijk vrij makkelijk om 'op kantoor' gewoon te werken zoals 'kantoor' meestal werkt. Vergadering, overleg, afstemming, mailen, etc. Andere vormen van maken schieten er snel bij in. Er wordt op de Nieuwe Kade niet veel gezongen, gekleid, getekend, met media gewerkt en zo verder...De werkplaats makerschap/ tegenkracht geeft ruimte aan het maken om te maken. Deze werkplaats openen we om een stukje tegenkracht in te bouwen in onze eigen zich als vanzelf ontwikkelende eenzijdige gewoontes. Verschillende projecten/onderzoeken gaan daar vanuit: 

- In opdracht van de Baak is ons lectoraat 'artist in residence' op landgoed de Horst in 2018. Waarschijnlijk zetten we dat voort in 2019. Dat resulteert in de beschikbaarheid van een werkplaats op landgoed de Horst, met tentoonstellingen, pop-up performances, kortom in een makersplek. Zie Feminarium- wendingen. In het verlengde van de in 2018 afgesloten Kiemsubsidie Kunst als interventie: Ontwikkelen van een leeromgeving willen we met een vervolgaanvraag komen.

- Voor de Christelijke Hogeschool Ede dragen we bij aan Minor Art & Creativity CHE

- In het verlengde van de Makers3daagse 2018 organiseren we in 2019 meerder activiteiten en opnieuw een makersdriedaagse.

- In Maangezichten geven Bart van Rosmalen en Anouk Saleming vorm aan hun makersonderzoek.  

Wendingen

In september 2018 zijn we begonnen met de uitwerking van het project wendingen. Hoe kom je met praktische en inspirerende interventies in het 'gewone werk' terecht. We willen verdere aandacht geven aan concreet toepasbaar repertoire van gespreks- en werkvormen, spelregels en onderzoekinstrumenten die ruimte maken voor verbeelding/ anders denken/ alle stemmen hoorbaar maken aan tafel: wendingen

Opvoeren van onderzoek

Musework tenslotte, deze site, fungeert in 2019 in toenemende mate als onderzoekswerkplaats. Met inzet van media maken we 1- video's van favoriete werkvormen 2- mediapagina's waarin verslag/beeld en reflectie bij elkaar komen 3- registraties van lezingen 4- en meer... De agenda is de agenda van onderzoekactiviteiten in de verschillende projecten en opdrachtonderzoek.  

Wat is er nodig?

Om dit jaarplan te kunnen uitvoeren is een goedkeuring op de meegeleverde begroting van belang. Die is tamelijk standaard en binnen de beschikbare budgetten. NRO-subsidie loopt door in 2019. Opdrachtonderzoek met de Baak naar alle waarschijnlijkheid ook. 

Vanzelfsprekend is nodig natuurlijk ook dat we in November tot een goedgekeurd meerjarenplan komen dat langs deze lijnen van het jaarplan nog weer verder zal zijn uitgewerkt. 

Daarnaast is het belangrijk dat er extra ruimte (tijd) komt voor docenten om aan de onderzoekwerkplaatsen Muzisch Onderzoek en werkplaats (zelf)lerende Hogeschool mee te kunnen doen. De schools vragen voor deze samenwerking zelf de middelen aan. zelf doen wij (zo is afgesproken) geen beroep op extra/ aanvullende HKU middelen. 

In het algemeen is het belangrijk dat binnen HKU de goede condities bestaan om direct en effectief met Schools en Expertisecentra te kunnen samenwerken. (eenvoudige procedures, ruimte in middelen en tijd, eensgezindheid over beleid/ thema's, over grenzen van Schools heen samenwerken etc.). Daar zullen we zelf zoveel mogelijk aan proberen bij te dragen. we kijken er zeer naar uit dit jaarplan in co-creatie met alle externe en interne partners te gaan realiseren.

Bart van Rosmalen- lector Muzische Professionalisering