In dialoog met een portret
Wat wil dit portret mij vertellen over Artistieke Pedagogiek?
Het mag ook fout gaan en is nooit af. De grote neus en de grote oren vertellen me dat alle zintuigen meedoen. Een deel van het portret blijft onzichtbaar, verwond of bedekt. Het is snel en slordig gemaakt, maar het is er volop. Ook snel en slordig heeft betekenis.
Waar vertrouw ik op als deze persoon aan de slag gaat met Artistieke Pedagogiek?
- Er wordt intens en gedreven geëxperimenteerd, met een glimlach op het gezicht.
- Het is een kleurrijk geheel, maar met een serieuze ondertoon.
- Ik zou wel UIT de schaduw willen stappen, zodat je me helemaal kan zien.
Leidt dit deel van de sessie tot een soort zelfportret? De inzichten die ik opschrijf zouden mijn persoonlijke toevoeging of bijdrage kunnen zijn aan Artistieke Pedagogiek. Vooral het bedekte deel van het beeld, de grote neus en oren en de ruwheid puzzelen me. Wil ik dat juist in stand houden of wil ik er vanaf?
De magie van een eigen constellatie
De echte magie zit in het slot, het moment dat de deelnemers de portretten opnieuw rangschikken. Zonder overleg ontstaat er een nieuwe, samenhangende constellatie. Onze groep komt tot een tribune-achtige opstelling. ‘Hebben wij behoefte aan overzicht?’, vraagt Jessica zich af. De volgende groep ontmantelt de tribune en maakt een opstelling met meer variatie en een hele andere sfeer.
Het herschikken van de constellatie is geïnspireerd op een trend in de museumwereld om de inrichting van een tentoonstelling niet langer exclusief over te laten aan een curator, maar de kunstenaar of – nog beter – het publiek hier een rol in te laten nemen. Deelnemers aan de workshop noemden los van elkaar, dat dit een magisch moment was. ‘Het verplaatsen van de portretten geeft een grote verandering in de ruimte´, zegt Marjolein.
Ik vraag me nu af of de inleiding nodig was voor het krachtige slot, of zelfs de dialoog met de portretten, die eraan vooraf ging. Toch hebben de uitgesproken woorden, ook als ze in stilte zijn gewisseld, misschien ‘ondergronds’ doorgewerkt. Zoals dat gaat bij fungi.
Heleen Bouwmans
Op maandagmiddag 16 mei vindt er een vervolg plaats op 'In dialoog met een portret' tijdens Musework Live 2022. De werkvorm is verder aangescherpt en uitgewerkt. Via de portretten gaan we op onderzoek uit naar collectieve wijsheid over het begrip 'beschaving'.