Bijdragen: Peter Rombouts

< Terug naar Peter Rombouts
  • Artikel

Masterclass

Peter Rombouts

In 2025 organiseren we de vierde editie van de Masterclass Muzisch Werk. Met het Handboek 'Muzisch Werk - Stappen in het onbekende' in de hand leren we je de fijne kneepjes van…

  • Artikel

Werkplaats - de filosofie

Peter Rombouts

Het idee van een werkplaats houdt verband met wat de franse filosoof Bruno Latour 'een atelier' noemt. Voor Latour, die geldt als één van de meest hedendaagse denkers over…

  • Artikel

Het maken van een (speel)ruimte

Peter Rombouts

In een werkplaats maak je speelruimte. Niet alleen in overdrachtelijke zin, maar ook letterlijk. Een ruimte. Een plek. Er is veel te zeggen voor het maken van een ruimte die…

  • Artikel

De werkplaatshouder

Peter Rombouts

Een werkplaats heeft een werkplaatshouder. Iemand die de spreekwoordelijk deur van het slot doet, de machines opstart en de werkplaats opent. In een muzische werkplaats neem je…

  • Artikel

Oefenen Oefenen Oefenen

Peter Rombouts

Er komen vanuit een wereld in de war allerlei vragen op ons af. Vragen waar geen eenduidige antwoorden op zijn. Vragen die de complexiteit van de vele partijen, belangen, dilemma'…

  • Artikel

De do's en don't in een werkplaats

Peter Rombouts

  • Artikel

Werkplaats - de urgentie

Peter Rombouts

We leven in een tijd waarin veel structuren, systemen en instituties piepend en krakend vastlopen. Onze bestaande leefwijze staat onder druk. Wat tien jaar geleden voor onmogelijk…

  • Artikel

Filosofisch Ontbijt

Peter Rombouts

  • Artikel

Hoe moet het zijn om...?

Peter Rombouts

Hoe moet het zijn om... te moeten vluchten voor je leven, met een huilend kind op je arm, dagen te moeten lopen, te moeten wachten tot iemand je de grens overlaat?   Hoe moet het…

  • Artikel

Dear world

Peter Rombouts

Dit en Dat Wij en zij Ik en jij   Wanneer we als mens prooi woorden waar we zo geloofden dat we bovenaan stonden, op de eerste plek; Wanneer we ons collectief slachtoffer voelen…

  • Reflectie

De community in beeld

We zijn gestart met Connected Making 2 met als kijkrichting onderwijsinnovatie. Tijdens de eerste bijeenkomst hebben we gewerkt met elkaars vragen en zijn we tot een eerste…

  • Item

Narcissus en Echo

  • Item

Het is niet mijn ding, maar er gebeurde wel wat

Tekst naar aanleiding van de theatrale dialoog met Maryse.

  • Item

Sensus Plenior

  Over doorwerking   When all is said, the meaning has not finally arrived yet                                                                        Milan Kundera   Introductie  …

  • Item

De kracht van gevarieerde herhaling

een 10-puntsreflectie op de eerste werkplaatsbijeenkomst

  • Reflectie

Schaken met drie spelers

Schakelen met drie spelers op een schaakbord met drie kanten. Hoe kan dit schaakbord metafoor zijn voor vastgelopen rolpatronen ten aanzien van student en docent? Over de relatie…

  • Reflectie

Ik haal het uit jouw prullenbak

Fuck it! Ik maak geen website! (zegt Paul in een opdracht van de gemeente Utrecht)   Maar dat is niet de bedoeling! Dat hebben we niet afgesproken! Dat voldoet niet aan de kaders!

  • Reflectie

Wat we als Learning Community afspraken

Vandaag spraken we een aantal dingen af als Learning Community:   Het zal niet lukken dat iedereen altijd aanwezig is tijdens de bijeenkomsten. We zien het als onderzoek en…

  • Reflectie

Hoe we werkten vandaag

We werkten vandaag met het bronnengesprek om het thema makerschap en maatschappelijke betrokkenheid te verkennen en van betekenis te voorzien.

  • Evenement

Persoonlijke ontwikkeling vanuit muzisch perspectief

Op 12 december werken we aan vraagstukken van persoonlijke ontwikkeling als ontwerper.

  • Evenement

Persoonlijke ontwikkeling vanuit muzisch perspectief

Op 22 oktober werken we aan vraagstukken van persoonlijke ontwikkeling als ontwerper vanuit het thema: jezelf op het spel zetten. We werken met bronnen die ons inspireren in ons…

  • Achteraf

Kunstenaar in de hoek bij de eindperformance

Tijdens de eindperformance schreef Peter een korte tekst als kunstenaar in de hoek.

  • Achteraf

Een muzisch perspectief op onderzoek: Hoe doe je dat?

We zijn uitgenodigd om een dag te werken met studenten van de Master Interior Architecture (MIA) rond het aanscherpen van de vraag aan de studenten: Waar wil ik in het tweede jaar…

  • Reflectie

samengesteld gedicht als onderzoeksinstrument

Met individuele input van verschillende groepsleden maak je een samengesteld, eigen, gedicht. De individuele gedichten deel je vervolgens weer met de groep. Als…

  • Evenement

In gesprek met Movisie

In het gesprek verkennen we hoe muzisch onderzoek een bijdrage kan leveren aan een samenwerkingsverband over 'kunst en inclusie' in het kader van een Raak-aanvraag.

  • Artikel

Ik speel, ik word gespeeld

Peter Rombouts

De afspraak is te spelen, ieder op zijn manier, geïmproviseerd. En dan gebeurt het... Datum: 09-16

  • Reflectie

Complexe vraagstukken

Welk complex vraagstuk houd jou bezig? Deze vraag stelde Harry Kunneman aan de start van de dag. Hieronder een verzameling van vraagstukken uit de zaal.

  • Reflectie

reflectie Peter

Complexiteit en makerschap. Het verband tussen deze twee begrippen was het onderwerp van ons onderzoek deze dag. Ze hebben iets met elkaar te maken, denken we. Sterker nog we…

  • Artikel

Nawoord Blad 2

Sietske Dijkstra, Peter Rombouts

  • Artikel

Deelnemen aan de waarheid

Peter Rombouts

Muzisch onderzoek als weg naar een participerend bewustzijn.

  • Artikel

Voorwoord Blad 2

Sietske Dijkstra, Peter Rombouts

Redacteurs en muzisch onderzoekers Sietske Dijkstra en Peter Rombouts schreven na redactie van alle artikelen een begeleidend voorwoord.

  • Reflectie

Helderheid in complexiteit

Als danser met een aangeboren natuur van stil zijn voel ik me vaak onmachtig. Onmachtig om onder woorden te brengen wat ik echt bedoel, wat me echt bezighoud zowel in mijn…

  • Reflectie

Dragend citaat: Hayy ibn Yaqzan

Hayy groeit op op een onbewoond eiland, waar hij kennis verwerft van de materiële wereld, inzicht in zichzelf en in het bovennatuurlijke. Hij leert geheel op eigen denkkracht het…

  • Reflectie

10-puntsreflectie

Hierin een 10-puntsreflectie van de begeleidingsdag

  • Reflectie

Education Dance

Hoe gaat het schoolsysteem om met 'anders'?

  • Reflectie

Voorstel van deelname

Hoe kan je complexiteit verbeelden?

  • Reflectie

#metoo #menot

Tijdens een CRP sessie geven we statements of meaning door iets te maken: statements of making.

  • Reflectie

Het antwoord is geen verhaal

Als je de waarheid wilt weten over het universum, de zin van het leven en je eigen identiteit, kun je het beste beginnen door naar het leed van de wereld te kijken en te te…

  • Evenement

Portfolio seizoen 2 WMO Peter

  • Achteraf

Hoe spreken we goed met elkaar?

We werken aan goed werk. Dit roept bij mij de vraag op: hoe werken we goed? En dit roept de vraag op: hoe spreken we goed? Ik deel een reflectie over hoe we spreken tijdens de…

  • Reflectie

presentatie en representatie

  In het begeleiden van de opstellingen stellen we steeds de vraag: Wilt u een object kiezen dat voor u staat voor...? Ik reflecteer hier op dit gesprek en hoe het gesprek mij…

  • Reflectie

De natuur een stem

Kies een voorwerp dat staat voor de natuur. Kies een voorwerp dat staat voor jou. Kies een voorwerp dat staat voor dat wat onvermijdelijk is. Wat heb je nodig?   Iedere tien…

  • Evenement

We have never been modern

Peter gaat onderzoekend participeren in het kunstwerk 'We have never been modern' van kunstenaar en theatermaker Lotte van den Berg en Daan 't Sas. Dit is een kunstproject waarin…

  • Reflectie

Mag je als beginner beginnen?

Wat is beginnen? Wat is een beginner? Hoe voelt het om te beginnen? In deze driedaagse wil ik opnieuw voelen wat het is om echt beginner te zijn. Ik maak nooit beeldend werk. Ik…

  • Reflectie

Reflectie na dag 4/ 16-06-2018: de eerste dag van het festival

We voeren gesprekken waarin we opstellingen doen met objecten. Het festival begint.    Vraag 1: kies een object dat staat voor de natuur. Vraag 2: kies een object dat staat voor…

  • Reflectie

De mens in een kubus

De mens gefixeerd in de natuur. In een glazen kubus op het wad. Het ontroert. De mens afgescheiden en onderdeel van de natuur. Het water komt over je heen en gaat ook weer weg.

  • Reflectie

Waar sta je voor?

Wat betekent ergens voor gaan staan? Wat vraagt het van professionals om ergens voor te gaan staan? Welke stem vertegenwoordig je in de organisatie? En waarom is dat belangrijk?

  • Reflectie

Stillevens die staan voor leven

  • Reflectie

Onbewust herhalen

Reflectie na dag 1: de try-outs/ 13-06-2018

  • Reflectie

Hoe werken representaties?

Wat representeer je? Waar sta je voor? Namens wie of wat spreek je? In re-presentaties wordt iets opnieuw gepresenteerd. Volgens David Bohm denken we dat onze gedachten nieuw zijn…

  • Reflectie

Wat is de context?

Als onderdeel van het kunstproject van Lotte van den Berg (van Building Conversations) gaat Peter onderzoek doen door te participeren als begeleider. We Have Never Been Modern Het…

  • Reflectie

Heb je een lichaam of ben je een lichaam?

Tijdens de boekpresentatie 'Over dialoog' - de Nederlandse vertaling van het boek van David Bohm - nam filosoof Humberto Schwab mee in het verhaal dat ons denken geheel gebaseerd…

  • Reflectie

Wat is de context?

Peter gaat in gesprek in het kader van een Raak-aanvraag bij Movisie. Hij onderzoekt of het lectoraat de juiste partij is in deze aanvraag.

  • Reflectie

Welke vraag gaat het om?

Hoe profileren we muzisch onderzoek als manier van werken die toegankelijk is voor iedereen en zo bijdraagt aan goed werk?

  • Reflectie

Wat is de context?

Met Jeroen en Gabriella van de Master Crossover Creativity gaat Peter naar het evenement 'Voor een creatieve dialoog'.

  • Reflectie

Welke vraag gaat het om?

Hoe kunnen we gesprekken voeren die ons denken fundamenteel bevragen om te komen tot nieuwe inzichten? Door mee te doen met de vraag: hoe is mijn denken kritisch bevraagd? Hoe…

  • Reflectie

Een kort verslag

We werken midden in de stad, aan het water. Rond ons mensen: winkelende mensen, auto's, fietsers, werklui op het water en aan de wal. In een kleine houtbewerkingsatelier gaan we…

  • Reflectie

Een kort verslag

We werken met keramiek, studenten en docenten door elkaar heen. Het doel is om te onderzoeken wat een andere plek doet en wat we kunnen leren van makerschap in relatie tot je…

  • Reflectie

Peder for friends

Hoi Brechtje, helaas geen tijd voor een hele uitgebreide reflectie maar hierbij wat korte bespiegelingen: - als een kind gespeeld met Carolien, Annelies en Brechtje. Lang geleden…

  • Evenement

ik dans- ik word gedanst

Vele begeleiders, trainers en coaches die werken met de kunsten hebben reeds ontdekt dat er een relatie is met hun werk en het systemische werkveld. Het creatieve/performatieve…

  • Evenement

Ik dans-ik word gedanst III: Weten door te spelen

Vele begeleiders, trainers en coaches die werken met de kunsten hebben reeds ontdekt dat er een relatie is met hun werk en het systemische werkveld. Het creatieve/performatieve…

  • Evenement

Ik dans of ik word gedanst II

Wie is het die kunst maakt? Ben jij het? Komt het door jou heen? Wordt je in dienst genomen van iets groters? Om deze vragen een stap verder te brengen wil ik het volgende…