verwijlen in associaties
- Met welke vraag was je op pad deze dag en waarom was dit je vraag?
N.a.v. mijn eigen onderzoek naar werkvormen om lessen te bouwen wil ik mijn groepsgenoten een algemene vraag stellen. Ik hoop op een zo concreet mogelijk antwoord.
Mijn vraag:
Wat is een goede manier om je voor te bereiden op een les/voordracht/vergadering?
- Hoe doe je dat inhoudelijk, welke stappen maak je?
- Welke voorwaarden/omstandigheden zijn ideaal?
We hebben visuals gemaakt in woord en beeld aan onze schrijftafel met onze schrijfstiften.
Welke inzichten heb je gaandeweg opgedaan, door werkvormen of ontmoetingen, en had dat impact op je vraag?
In de bijlage de visuals. Die spreken voor zich. Bij niemand is het voorbereiden een lineair, gestructureerd proces.
Wat ik waardevol vind is de quote “verwijlen in associaties”. Ik kende het woord verwijlen niet. Het is een synoniem voor vertoeven. Het staat voor mij voor tijd nemen, je laten verrassen, reizen. De verrassing was een term die vaker terug kwam deze dag.
Ook waardevol: de prullenbak bestaat niet bij het maken van een les. Alles is waardevol. Misschien moet het even naar de zijkant, maar dan het materiaal later van pas komen.
Deze uitkomsten geven mij nieuwe gedachten over hoe ik studenten voorbereid op het voorbereiden van lessen.
In er beeldmateriaal of een bron die daar aansluiting bij heeft?