De staat van leiderschap in het MBO
We willen in ieder geval twee aspecten laten oplichten: het beginnen van iets nieuws en de houding van een reiziger. Daar komen op de dag zelf nog teksten bij 'on the spot'.
De staat van leiderschap in het MBO – 8 oktober 2019 de Baak
1.
Vandaag kan een begin zijn.
Ergens in een hoofd van iemand ontstaat een idee. Misschien begint daar innovatie. Bij die eerste vonk.
‘Alle begin is moeilijk’, zeggen ze. Beginnen vraagt om de juiste woorden, om moed en doorzettingsvermogen. De roep om daadwerkelijk ‘het goede’ te gaan doen, is vaak niet meer dan een fluistering. Het is makkelijk om dat niet te horen. Om er niet naar te luisteren, of om het nog even uit te stellen. Maar waar iets begonnen is, wordt ruimte gemaakt. Zo’n kleine vonk kan een groot vuur laten ontbranden.
Een begin. Dit is een begin. Dit zou een begin kunnen worden. Dat weten we later pas.
Een begin heeft een geheugen. Eerste keren griffen zich in hoofden, laten geuren na en geluiden, zodat je later, of aan het einde, terug kunt keren. Naar het begin.
Als we onthouden hoe het is, dan kunnen we later terugkeren naar dit begin en zeggen: Weet je nog die 8steoktober in 2019? Daar is het allemaal begonnen.
2.
De staat van leiderschap.
Tekst van Bart van Rosmalen (lector kunst en professionalisering HKU) als korte reflectie op de sprekers op 8 oktober 2019.
De titel van vandaag zou ik voor een paar minuten willen omdopen in ‘leiderschap in alle staten’!
En ik wil stilstaan bij de V in het MBO met een kleine ode aan de V van de Verbeelding in dat Mega Belangrijk Onderwijs.
Wat ik dus heel mooi vind in de tekeningen van Floris Roding bij de publicatie is dat leiderschap dus midden in de complexiteit een zo mooie lichtheid kan uitstralen: vliegers oplaten, bijna dansend voortbewegen, toegejuicht worden. Lichtheid dus!! Vanuit die lichtheid van de verbeelding wil ik drie woorden meegeven aan de transitie:
Het eerste is spelen: In de verschuiving van functies naar rollen waar Jules over sprak dacht ik ineens bij mijzelf ‘Shakespeare had gelijk’. Ver voor Taylor en Weber en alle hiërarchie die ze in organisaties brachten zei hij: The world is a stage and we are the players. Rollen vraagt om de lichtvoetigheid van spelen en niet om samenvallen met je rol. In de netwerksamenleving kan je denken aan the JAM, aan jazzmuziek, aan samenspel. Dat is in de woorden van vandaag wendbare verbondenheid. Overigens mét kaders. Want zonder goede regels geen vrijheid van het spel, geen vrijheid van de verbeelding.
Het tweede woord is vertellen. De magneet en de kompas, allebei vragen ze om de verbeelding van het verhaal, richtinggevende verhalen. Een horizon die wenkt om op weg te gaan. Zoals de kinderen op die bank in de tekening van Floris lezen, erin opgaan en zich laten meevoeren door het verhaal!
Wanneer ga ik zelf eigenlijk aan? Dat vroeg ik me af. Als ik kan en mag vertellen dan zet ik gaandeweg mijzelf aan. Als mensen kunnen vertellen, als ze gezien en gehoord worden….dan gaan ze aan!
En het derde en laatste woord van de verbeelding is maken. Als je aan de gang gaat met af en toe reflectief stil te staan bij dat ‘doen’ waar jullie zo goed in zijn is mijn aanbeveling om dat ‘doen’ niet los te laten! In andere sectoren is het vaak heel lastig om met verstandige concepten ook echt IN die praktijk te komen. Maar jullie zitten er midden in. Stay there zou ik zeggen. Zie jezelf als leider ook als maker en stel jezelf vragen in de trant van ‘waar ben ik de maker van’ ‘welk maakproces past hier’? Dat is in lijn met de centrale rol van ambachtelijheid, en beroepsvorming, dat is waar je in de wereld het verschil mee maakt.
Tenslotte 1 zin over kwaliteit. Wat een prachtig ambigue plaatje. Een meisje heeft een hele doos met V’s. De V van de verbeelding. Daar is ie weer! Zelfs bij kwaliteit. Ze loopt langs allemaal objecten en telkens als de verbeelding wordt gewekt deelt ze een V uit. En langs die weg raken we in alle staten van leiderschap.
Tekst Anouk Saleming voor De Baak ‘De staat van leiderschap in het MBO’ – 8 oktober 2019
Aandacht
Mag ik jullie aandacht?
Aan-dacht
Mag die aandacht soms ook even uit?
Uit-dacht
Mag ik jullie uit-dacht?
Om de verbeelding
de ver-beelding
van verre dichterbij te halen?
Om ook ruimte te maken voor de doeners
die vanuit hun handen denken?
Ruimte voor het mega-belangrijke beroepsonderwijs?
Kun je iemand aan- en uitzetten?
Kun je iemand eigenaarschap geven?
Je kunt iemand ruimte geven
of een hand
Je kunt iemand een cadeau geven,
een publicatie,
of een wel of niet gevraagd advies
Maar iets aannemen
kun je niet voor een ander doen
Om boven aan de piramide van Mazlov te komen
bij ‘zelfontplooiing’,
moeten er nog flink wat kreukels worden glad gestreken
‘Gedeeld leiderschap in de post-bureaucratische netwerkorganisatie’
is een zin vol plooien
Maar als alles té plat is,
kan geen zalm meer naar boven springen
We verplatten
maar eenvoudig is het niet
We hebben rollen
en we blijven maar rollen
Waar begint een organisatie?
Waar eindigt ze?
Waar eindigt een rol?
En waar begin je zelf?
Hoe spreken we met elkaar?
Hoe knokken we?
Hoe zouden we kunnen spreken?
Hoe zouden we willen knokken?
Hoeveel moeite willen we doen?
Hoeveel moeite mag het kosten?
Er is plezier
Ruim plezier
Er is een 8,6 aan plezier
Dus is er nog 1,4 aan plezier te winnen
Lang zullen we leren
Lang zullen we leren in de gloria!
Zijn jullie nog aan?
Brandt er licht?
Schijnt er ergens in het donker van onze gedachten een nieuw licht op een zaak?
Want als het schemert aan de top,
is het duister op de werkvloer
En pas als het licht brandt,
kan er reflectie zijn
Misschien is er ergens een lampje gaan branden
in het hoofd van iemand
Misschien komt het licht van een brandend vuur uit iemands hart
Misschien gloeien er vingers
om een handschoen op te nemen
Hoofd, hart, handen
Het maakt niet uit
Denkers, doeners,…
Het gaat om het mega-belangrijke beroepsonderwijs
Laat er licht zijn
Ooit op een dag
zullen we zien dat het goed is
Dank voor jullie uit-dacht
3. Tenslotte spelen we wees een reiziger.
Wees een reiziger
sla nieuwe wegen in
kies straten uit die je nog niet eerder liep
open onbekende deuren
praat met vreemden
sleep geen onnodige dingen met je mee
maak je handen leeg
om te klimmen op muren, bergen en in bomen
kijk verder dan je neus lang is
spring in het diepe
of hoger dan je de lat legt
maar spring
Wees een reiziger
zeg ‘nee’ als je de afloop kent
zeg ‘ja’ als je nieuwsgierig wordt
raap de mogelijkheden bij elkaar
stop ze in je broekzak
als proviand voor onderweg
kies met je hoofd
of met je hart
kies zonder aarzelen
blindelings
rücksichtslos
maar kies
Wees een reiziger
waai met alle winden mee
loop in zeven sloten tegelijk
raak steeds verder van huis
laat jezelf verdwalen
let niet op de tijd
let nooit op de tijd
blijf langer dan gepland
en vertrek voordat iets onwrikbaar vast ligt
fluit dans lach
en eindig altijd met een vraag
Zullen we?
Over ons:
Anouk Saleming en Bart van Rosmalen werken op dinsdagen als Artist in Residence bij de Baak. Zij zijn beide verbonden aan het lectoraat Muzische Professionalisering van de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Ze geven een muzische reflectie op een thema of onderwerp van de dag door de kunsten mee te nemen. Dat doen ze door een voorstelling te maken van de woorden die klinken op de dag zelf en dat ‘terug’ te spelen, waardoor wat gezegd is niet alleen met het hoofd maar ook met het hart kan worden gehoord. Ze maken gebruik van poëzie, muziek, oude bronnen, beelden en verhalen. Door vanuit het perspectief van de kunsten de dialoog aan te gaan, ontstaat er ruimte om thema’s of onderwerpen te verdiepen en met andere ogen te bekijken.