Ontwerpschetsen voor begeleidingsmethodiek
Eerste situatie
Ik begeleid een leerteam van eerstejaarsstudenten Communicatie. De intentie is om hen als collectief te laten leren van elkaar zonder teveel afhankelijk van externe sturing te zijn. Dat vraagt oefening. Feedback. Voorbeelden. Vieren van succes en steun als het erg taai wordt. Het is complex.
Hoe kunnen de vier kwadranten interventies voor een begeleider in beeld brengen? Hoe hangt dat samen met collectief leren? Wat is de rol van het eigen repertoire daar dan in? Hoe wek je een meer generatief leerklimaat op?
Dit is mijn eerste schets:
Welke aannames gaan er schuil achter dit getekende concept?
- collectief leren kan je in een cyclus uitdrukken
- elke stap in de cyclus kan je vanuit verschillende aspecten belichten
- vertragen op stappen draagt bij aan leren
- de vier invalshoeken zijn zinvol voor een leerteam
- elke invalshoek kan bijdragen aan iets om op te vertragen
- maken draagt bij aan leren
- het repertoire van begeleiders kan variëren
- de organisme-metafoor werkt verhelderend bij leren en begeleiden
MEER VOLGT
Nieuwe situatie
Daarna een andere schets voor een andere situatie. Met andere vragen en andere aannames.
MEER VOLGT