Over het thema kritische kwaliteit

We denken over het festival Musework Live 2021. En over thema. De kunst is een thema te kiezen dat niet voorschrijvend is. De sessies moeten geen illustraties of invuloefeningen van het thema worden. Maar er moet tegelijkertijd wel een prikkeling vanuit gaan. Beetje uitdagend. Je moet je er wel toe kunnen verhouden. Iets van ‘aangesproken worden’. Het wordt ‘kritische kwaliteit’. In dit schrijven zeven stemmen over kritische kwaliteit die uit het festival zijn voortgekomen.

Terugblik naar het ten geleide dat ik schreef als opmaat. Wat is het nu eigenlijk? Ik heb een ten geleide geschreven waarin ik het zelf ook niet weet…  

Citaat….oa iets over ‘In mijn ten geleide schreef ik dat ik de term kritische kwaliteit lastig kon vatten. Het stond er ‘Bloot en teveel op zichzelf’. Kan je opvatten als een harnas. Als een toren. Of juist als kwetsbaarheid’.   

Wat bevalt ons er nu aan? Een festival voorbij…  

  • Open karakter- kan elke dag opnieuw vorm krijgen (term zonder heldere lading van tevoren)- versus onderzoekend vermogen/ of lean werken. De vrijheid die ermee gepaard gaat. Altijd zoeken in de taal naar iets wat al niet teveel betekent. Dat is met dat woord muzisch ook het geval. Eindeloos gedoe rond de vraag ‘wat betekent het’.
  • Wat ik zelf leuk vind is dat het twee keer hetzelfde is. Een beetje een droste effect met variaties. Suzan stelde de vraag: het gaat over kritische kwaliteit, ik zit in een sessie over het critical repsonse process en ik ben gevraagd daar als critical friend een recensie over te schrijven. Zozeer op scherp dat alles dat wil ontkiemen al verdroogt in de brandende zon.

 Zeven stemmen over kritische kwaliteit uit het festivakl

  • Aangesproken worden

De draai die Biesta er aan geeft is dat hij uitkomt bij de de vraag die hij toch altijd al graag stelt namelijk ‘wat vraagt dit van mij’ (check tafereel vijf). Aangesproken worden. dit spreekt mij an, dit vraagt iets van mij.  Daar staan en blijven staan…

(kwetsbaarheid en stevigheid)

 

  • De interventie

Aandacht op vestigen door te onderbreken/ Liz laat een bepaald moment niet lopen- zet stil. Waakzaamheid om dat uit te lichten dat er toe doet. Je doet de dingen en kijkt tegelijkertijd naar wat je doet. (zou de relfective practitioner van Schon mee in verband te brengen zijn). reflection in and on action. Niet laten passeren. De moed tot waarheid. 

 

  • Hoop (het beeld)

Hoop kan een vorm van kritische kwaliteit zijn (zie de teksten van Patrick). Utopie. Streven dat er in zit. Je maakt een ruimte open. En een tijd. En beweegt in tijd en ruimte naar iets toe, dat langzaam verschijnt. De hoop- Ernst Bloch (en het schouwspel) coulissenmoment

  • De hoop (utopie)
  • De hoop- verbinden met ‘het moment vlak voordat’. Kunnen citeren uit die teksten
  • Dat daar kritische kwaliteit in zit???
  • (hoop als een muzisch motief)

(De inclusie van werkvormen (LIZ) en gespreksvormen (Lotte). (het hele motief ) is al hiervoor behandeld. Ook het opvoeringsmotief van de ‘time out’ en hoe dat werkt 

   

  • Meervoud- enkelvoud of meervoud

We zouden het ook kritische kwaliteiten (meervoud) kunnen noemen. Spreekt mij aan. Spoort met de vraag naar goed werk en het uiteenvouwen daarvan in meerdere soorten goed. Niet stabiel, maar meervoudig.  

Wisselwerking. Altijd in dialoog. Niet uit zichzelf putten. 

Meerstemmigheid  in een uitwerking van dat gesprek.    

(het innerlijk toneel- en ze ook zien als dramatische personages)    

Wat vond ik mooi aan het gesprek met Nirav?

  • De opmaat waarin we elkaar dingen lieten zien voor de camera. (de krachtmeting en het genereuze).
  • De flow in het gesprek-
  • Dat hij die stem ‘het is van mij’ niet heeft.
  • Dat we in beleid en strategie het soms zo niet eens kunnen zijn. Net of de organisatie een systemisch monster is. Waarin we in andere al klaar liggende rollen stappen.
  • En verder uitwerken die paren van stemmen.

Dat het dus leidt tot kritische kwaliteiten

 

  • De eigenzinnige/ de rebel (de rol) activistisch?

De rebel (er is een sessie waarin we mij en het lectoraat bevragen). Daarin hoef ik niet de hele wereld op mijn schouders nemen, maar word ik gewaardeerd vanwege het ‘rebel’ zijn.    

(tempered radical zoals uitgewerkt door Illya) en debra meyerson.

In deze sessie is het geen debat

 

  • Kunst (kritische kwaliteit van de kunst)

Tweeledige van de rol van de kunst.

  • Je kan iets zeggen dat je anders niet kan zeggen. Biesta en dat verhaal over die dode haas. Maar ook andere voorbeelden in die sessie.
  • Kwetsbaarheid dat je dat niet overal kan zeggen-

 

  • (in welke publieke ruimte gebeurt dit). We maken een festival. Welke plek nemen we daar in in. Media gebruiken. Festival over kritische kwaliteit- is een activistisch statement in zichzelf.

Verbinden met een discours (Ruben) posthumanisme. (in naam van iets) Graaf je je dan in. 

Ruben- activistisch?? En tegels er uit halen. Past dat bij 6 of bij 

Verhouding aangaan met kritische discoursen. Zo gauw ik dat doe.

Waar verbind ik me mee. (of ga ik anderen daarin beleren)   

 

Reacties