inleiding III wat betekent 'muzisch'?

Die vraag de laatste jaren misschien het vaakst gehoord. Derde deel van het inleidend drieluik
Waarom zou je de mythe van de muzen herlezen? Over inspiratie. (historische/artistiek-wijsgerige legitimatie). Negen redenen waarom die mythe van de muze kan inspireren? Wat de kritiek is op de figuur van de muze en op mijn werk? Waarom deze manieren van werken letterlijk 'aanspreken' en tot beweging leiden. Een korte kennismaking met deze negen en de vraag 'hoe doen ze het' 'wat dragen ze bij' 'waar maken ze ruimte voor'?

- het is natuurlijk nog steeds een begrip 'muzisch' (wordt altijd met vorming in verband gebracht)

- groepje ipv solitaire held (co-creatie avant la lettre)

- beschermgodinnen paideia

- eerste vorm van reflectie (door iets te maken) 

- breder gebied dan de kunsten-  die negen kwaliteiten. kunsten en wetenschappen 

- motief van het bezingen (dus waarderen)- geen ordepolitie. daaraan verbonden het performatieve. en 'nu'.  

- eren en vieren. rol in samenleving veel meer in driehoek samenleving. Vaak dezelfde mensen 

 

eventueel rol van de dichter: 

- feiten 

- moreel/ pedagogisch gezag 

- tot de harten van de mensen spreken 

 

KERN (waar draait het om?) 

wilde het liever niet hebben over kunst (te elitair), creatief (veel te algemeen), esthetisch. 

KERN eventueel ook nog kritisch spreken over creatieve maakprocessen. Dus niet louter ambachtelijk. zit iets van dat 'raken, geraakt worden' centraal. aanspreken, aangesproken worden. En waarom dat belangrijk is.     

kritiek: 

- soft/ goden/ vrouwbeeld

 

Reacties