reflectie kennismakingstafel 13/12/2017
Ik voelde mij enigszins betrapt toen velen voorbereid met een betekenisvol object kwamen. Ik had de suggestie in de welkomstekst wel gelezen, maar eerder als suggestie dan harde opdracht genomen. Vanuit mijn puzzel woorden en/of ervaring liep ik met mijn schrijfblok naar de tafel. 'Wat ik nodig heb is veel papier, maar ook papier wat ik kan laten verdwijnen en weer glad kan strijken'. Mijn act is enigszins onder spanning. Ik doe wat ik heb te doen, maar neem geen ruimte om daarbij stil te staan. Het kan zijn dat ik de gelaagdheid van dit symbool niet overbreng. Voor mij is het een geïmproviseerde actie waar ik mij ook wat door laat verassen. Het is voor mij belangrijk dat ik betekenis van woorden mag laten zijn, maar ook mag experimenteren met verschuiven van aandacht en weer terug.
Wat doet dit met mijn onderzoeksvraag? Ik ben vrij mij door deze waarnemingen te bewegen en tot mij te nemen wat voor mij van belang is of te laten liggen. Indrukken van objecten, uitspraken, namen maar hoef ze niet in volledigheid vast te houden. Ik kan ze tot mij nemen, proeven en terugleggen. Ik mag waarnemen en weer loslaten. Woorden prevaleren niet boven indrukken van lichaamsbewegingen, kleuren, materialen. Ik kan uitreiken naar wat ik waarneem maar kan ook weer terugkeren zonder iets te hoeven meenemen. In deze vrije situatie kan ik mij afvragen met welke informatie ik mij uiteen wil zetten.
Achteraf valt mij op dat we deze dag enorm veel informatie hebben uitgewisseld. Toch ben ik niet moe. Meestal ben ik moe bij confrontatie met veel informatie. Ik realiseer mij uit de voorgaande beschrijving dat de informatie mij niet belast. Ik realiseer mij dat ik de informatie verpakt heb opgeslagen. Ik word niet overspoeld door de totale hoeveelheid maar kan toebewegen naar iets wat mij opvalt en die indruk verder uitpakken. Ik kan hierin heen en weer bewegen.