Hoofdstuk 4: Stilte
(4 minuten). Over het gesprek zonder woorden. Over de voorstelling 'ik mag zo graag eenvoudig stil' (1982) van Jim van der Woude. Over de compositie 4'33" van John Cage waarin de…
Epiloog: Werken met fragmenten
Bart van Rosmalen
(6 minuten) We horen 'Apres un Reve' van Fauré en zeggen woorden: over het uiteenvallen van het Habsburgse rijk. Over het kubisme van Picasso en Bracque. Over de atonaliteit in…
Hoofdstuk 6: Spiritueel verlangen
Bart van Rosmalen
(14 minuten) Over een lokroep voor vogels. Over een merkwaardige muzikale ontdekking in het roekoekoeroekoe van de houtduif. Over het 'O muze' van de Griekse dichters destijds.
Hoofdstuk 5: Professionele eigenzinnigheid
Bart van Rosmalen
(15 minuten) Over tegenkracht en rebels zijn. Over 'de moed tot waarheid' van Foucault. Over het plan om een anti geeltjes campagne te beginnen. Wat doe je als je fysiek voelt dat…
Hoofdstuk 3: Ambachtelijkheid
Bart van Rosmalen
(7 min) Over de weerstand tegen 'oefenen' op een cello. Over de ingebouwde verleiding van de toonladder die je 'in' de muziek trekt. Over grondbeginselen die in elke praktijk de…
Hoofdstuk 2: Jezelf zijn
Bart van Rosmalen
Moet je jezelf zijn of hoort het verliezen van jezelf er ook bij? (9 minuten). Over een gesist 'kom tot jezelf' van een moeder tegen een zoon die gaat trouwen. Over de oorsprong…
Hoofdstuk 1: Een onzekere wereld
Bart van Rosmalen
Een onzekere wereld en je verhouden tot dat wat tragisch is. (8 minuten). We beginnen met een explosie waarin alles in fragmenten uiteen spat. Een oerknal. Hou je vast! Over een…
De cypher en het lectoraat
Bart van Rosmalen
Een introductie op de drie grondbeginselen van muzisch werk. De pararallel met de cypher uit de hiphop cultuur. De samenwerking met HKU docenten, met studenten en met Manon…
Slot en dankwoord Bart van Rosmalen
Bart van Rosmalen
Mijn dankwoord( 3 min) Grote dank aan Edwin Jacobs en Heleen Jumelet en voor hen Desiréé Majoor en Jules van den Vijver- CvB HKU, dat we dit muzisch werk hebben mogen doen en…
Het verboden stuk - brief aan meneer Ellegiers
Bart van Rosmalen
Beste meneer Ellegiers, U zult het misschien niet geloven, maar regelmatig noem ik uw naam, ook al is het veertig jaar geleden dat ik les van u kreeg op het conservatorium. In…
De toetscyclus
Bart van Rosmalen
Het proces van toetsen en beoordelen kan worden verdeeld in acht fases. Dit wordt ook wel de toetscyclus genoemd.
Alles is materiaal
Bart van Rosmalen
ALLES IS MATERIAAL In een studiedag, in een les, in een bootcamp of in welke andere intensieve werk-ontmoeting met anderen ook komt er van alles los. Een inzicht, een moment van…
the artist way- s ochtends wakker worden
Bart van Rosmalen
Dat onbevangen moment in de ochtend. Het puur scheppende. clocks and clouds. 1-Kan ik het 'scheppende' in de ochtend vangen? Het gaat over het moment van wakker worden. hoe…
Snarky Puppy
Bart van Rosmalen
Een paar weken geleden ben ik bij een concert in de Afas-zaal in Amsterdam. Spetterende lichteffecten, duizenden mensen publiek en een fantastische sound zowel in de laagste…
Educating circles
Bart van Rosmalen
Wat brengt de straat het instituut? Urban dansers staan in een kring en bewegen op muziek die lekker hard staat. Alles gaat als vanzelf. Een voor een stappen de dansers naar het…
the unanswered question
Bart van Rosmalen
muziek van de promotie is die van een unanswered question. dat is in dat punt van wat op je toekomt. staat precies op de drempel van het onbekende
9- Man met cello- Euterpe
Bart van Rosmalen
Wat er klinkt: eigen werk. ‘Jij bent toch die man met cello’? Iemand heeft mij ergens in het werk meegemaakt waarbij ik op enig moment een stukje gespeeld heb: bij de inloop…
8- Lichaam en ritme- Terpsichore
Bart van Rosmalen
(is nog een schetsversie van het te maken hoofdstuk)
7- De pianostemmer- Urania
Bart van Rosmalen
Wat er klinkt: Poeme Symphonique van Gyorgi Ligeti. De piano moet nodig gestemd. Voor de lock down, toen het leven zich nog buiten afspeelde, merkte ik niks van de ontstemming:…
6- Credo- Polyhymnia
Bart van Rosmalen
Wat er klinkt: Ich ruf zu dir, herr Jesu Christ van Bach- uitvoering Sokolov Meestal vier ik mijn verjaardag met een groepje familie en vrienden buiten in de tuin, half op het…
5- Het verboden stuk- Erato
Bart van Rosmalen
Beste meneer Ellegiers, U zult het misschien niet geloven, maar regelmatig noem ik uw naam, ook al is het veertig jaar geleden dat ik les van u kreeg op het conservatorium. In…
4- podiumangst EN podiumverlangen- Calliope
Bart van Rosmalen
Wat er klinkt: de vierde cellosonate van Vivaldi Een van de meest paradoxale ervaringen die ik ken is de gelijktijdigheid van ‘podium verlangen’ en ‘podium angst’. Om het nog…
3- De reis van de musicus- Clio
Bart van Rosmalen
Wat er klinkt: het vierde strijkkwartet van Bartok. Bij een kleine verbouwing van een kinderkamer tot werkkamer kom ik in coronatijd een oude notitie tegen van mijn hand:…
2- de stem- Thalia
Bart van Rosmalen
Wat er klinkt: de canon ‘lachend komt de zomer naderbij’ van Bresgen. ‘We gaan toch niet zingen he?’ Dat zeggen een aantal deelnemers van de groep waar ik vandaag mee werk…
1- het zwarte pad- Melpomene
Bart van Rosmalen
1- Het zwarte pad- Melpomene Wat er klinkt: de requiem canticles van Stravinsky. Ik ben gaan lopen. Steeds meer en steeds verder. Lopen om het op te kunnen nemen tegen de…
De straat op- coda
Bart van Rosmalen
(nog in staat van aantekeningen)
inleiding
Bart van Rosmalen
Inleiding Wat er klinkt: ‘the unanswered question’ (1906) van Charles Ives Eindelijk is het moment daar: de deur aan de zijkant van de aula gaat open. De pedel komt binnen…
Beste M tegen personificatie
Bart van Rosmalen
Er is een goed verhaal over de oudere vrouw met de zangvogel. Een parabel voor hoe ik met de muze omga. dat past bij het stukje kritiek dat ik de muze 'vermenselijk'.
kamer-ecologie
Bart van Rosmalen
1- de kamer met de spullen die een stem krijgen. (serres: gaan klinken). Arvo part? In deze scene kom ik zelf mijn kamer ‘de lectoraatskamer binnen’ en kijk met andere ogen kijk.
excuus aanbieden...
Bart van Rosmalen
1- excuus aanbieden(driestemmig). Wat is dat voor muziek? Hoe zoiets gewoons als vergeving vragen zo moeilijk kan zijn In deze scene gaat het over de innerlijke kakafonie.
plotloos leven-niemand zijn
Bart van Rosmalen
O muze, Wat wist ik nou wat missen was? Hoe onkundig was ik met verlangen? In de wind stond ik. Een gure wind die telkens weer opstak en nooit lang bleef liggen. Met mensen…
herbarium
Bart van Rosmalen
1- Herbarium van grootmoeder.(muziek in die blaadjes) Dit is iets wat iedereen kan doen. niet bijzonder. Iedereen deed dat ook. En had dus als vanzelf toegang tot die stille…
10- wat heb je van wie geleerd
Bart van Rosmalen
Er zijn van die dagen dat ik een groots denkbeeld wil lanceren, een steen wil verleggen of de wereld noodzakelijk wil veranderen. Dan kan ik meegevoerd worden door het epische…
9- Maak iets
Bart van Rosmalen
Hoe moeten we omgaan met de volgende module: live, hybride of digitaal? Dat debat ontbrandt in een groep waarmee ik een dag samen werk. Mij schiet een les ethiek van Paul van…
7- de gift-
Bart van Rosmalen
Mijn favoriete televisiemoment van de laatste weken komt uit het programma Beste Zangers. Miss Montreal zingt het lied ‘door de wind’ van Stef Bos in een eigen interpretatie. Ze…
5- het herbarium- onderzoekend werken
Bart van Rosmalen
102 jaar oud zijn ze, de gedroogde planten in het herbarium van mijn grootmoeder. Ik nam ze mee naar de les van de nieuwe lichting van de Master Kunsteducatie HKU die pas 12…
4- bestuurskunst en overtuigingskracht
Bart van Rosmalen
Waar komt de uitdrukking ‘praten als Brugman’ eigenlijk vandaan? Dat vraag ik aan mijn collega Anouk Saleming met wie ik onderweg ben naar conferentiehotel Villa Heidebad in Epe…
2- hoe lees je een boek?
Bart van Rosmalen
Hoe lees je een boek? Moet ik wel of niet mijn proefschrift agenderen bij het vak waar ik de studenten les in geef? Dat is de vraag .... De filosofie die er in zit past als…
Artistry of the teacher
Rollen op de rand
Ken je dat, het verlangen om je werk eigenzinnig naar je hand te zetten, om af te wijken van de gebaande paden, op de bres te staan voor het ongewone andere, dat wat er nog niet…
11- Rollen op de rand
Bart van Rosmalen
Ken je dat, het verlangen om je werk eigenzinnig naar je hand te zetten, om af te wijken van de gebaande paden, op de bres te staan voor het ongewone andere, dat wat er nog niet…
Video: De openbare les
Bart van Rosmalen
De openbare les van Bart van Rosmalen. Datum: 09-16
een gesprek nav ET
Onderzoekgroep bij HKU. Die een wending wil maken. Thema duurzaamheid. Voorgesteld om die groep HKU-ET te noemen.
artistieke vrijheid EN reisverslag
Vandaag in ICAN, de onderzoekkring van het Utrechts conservatorium het werk van Anne Maartje Langereis en van Bart Soeters.
proloog
Proloog- taal en muziek Twee bronzen klokken hangen los van elkaar in een hoge toren. Als ze geluid worden (mooi dubbel dat de verleden tijd van luiden geluid wordt) klinken ze…
Een eigen stem vinden
Bart van Rosmalen
‘We gaan toch niet zingen he?’ Dat zeggen deelnemers wel eens tegen me. Liefst meteen bij binnenkomst want dan is die streep tenminste duidelijk getrokken. ‘Ik ben in voor van…
Theory U en the Voice of the Habit
Bart van Rosmalen
Vanochtend dacht ik over de prachtige theory U van Otto Scharmer. Dat we in ons werk vaak proberen om direct oplossingen voor problemen te vinden. Dat we liefst direct de toekomst…
Artistry of the Teacher
Bart van Rosmalen
In de onderzoekgroep 'Artistry of the Teacher' werk ik samen met Hanke Drop, Gert Biesta, Saar Frieling, Patrick van der Bogt, Pieter Baay en Thieu Besselink. We zijn gefascineerd…
32- Een muzisch NU
Bart van Rosmalen
Beste D. Je eerste mail van onze voortgezette briefwisseling begint met de zin: ‘Het orakel heeft ons vandaag bijgaand inzicht geboden. Ik moet zeggen dat ik erg veel plezier…
31- in goed gezelschap
Bart van Rosmalen
kan gaan over de groep NP. en over de wending van lezen met elkaar naar goed gezelschap, en het kringen maken. En de critical friends die we worden in het werk..
30- basso continuo
Bart van Rosmalen
stukje over 'de cello meenemen in het werk'. de cello die begeleidt als mensen denken en schrijven. de cello die speelt bij binnenkomst. wat dat 'begeleiden' dan is. wat voor…
29- een huis voor nieuwe muziek
Bart van Rosmalen
het verhaal van rontgen die een huis maakte, huize Gaudeamus. Hoe Walter daar onderdook en er een huis voor de nieuwe muziek van maakte. Over de werking van die plek. Over hoe…
28- geen dichotomie/ het is goed
Bart van Rosmalen
Nog te schrijven tekst die gaat over onze gewoonte om in dichotomie te denken. als ik zeg aan muzisch onderzoek te willen werken automatisch de vraag wanneer het dat is en wanneer…
27- Een ontmoeting tussen kunst en organisatie
Bart van Rosmalen
Botsende werelden Met een cello in een zilvergrijze koffer op mijn rug stap ik de centrale hal van het bankgebouw binnen. Ik heb een afspraak om het ontwerp voor een dag rond het…
26- orakel gevonden voorwerpen, gefragmenteerde viool
Bart van Rosmalen
Uit onderstaande tekst (een masterlezing uit 2007) wil ik twee verhalen pakken om opnieuw uit te werken. Het orakel van gevonden voorwerpen en de gefragmenteerde viool. Die twee…
25 Mores leren- meerstemmigheid
Bart van Rosmalen
Het gaat over stemmen hoorbaar te maken. zowel meerstemmigheid in groep. als innerlijke meerstemmigheid. Door maken diue stemmen zichtbaar/hoorbaar/tastbaar maken. en ruimte maken…
3- Urban Dance variaties maken
Bart van Rosmalen
Variaties maken op een thema trekt mij als maakproces. Liever om de zaak heendraaien dan een groot betoog van A naar B naar C. Ik vergelijk een paar principes van de Urban dance…
24- zoek jezelf broeder? of overstijg jezelf?
Bart van Rosmalen
Moet je vooral jezelf zijn? wat zeggen we als we dat zeggen. Is dat het persoonloijke/ individuele? of is dat 'zelf' juist overstijgend? Ik zoek in dit stukje naar een wat groter…
33- i'll play it first and tell you what it is later
Bart van Rosmalen
dit is een leidend motto voor veel van de werkzaamheden vanuit de kunst in andere context. Kunnen allemaal voorbeelden van worden gegeven. en is de bron voor schema van…
creative transformation
Bart van Rosmalen
De opleidingen van HKU school of creative transformation draaien al een paar jaar. Maar met ingang van 21/22 is de naam nieuw! Op een docenten- heidag gaan we in groepjes aan de…
samen spelen? eigen werk?
Bart van Rosmalen
Spelen is geen onderzoek. of wel? 'eigen werk' neem je niet mee naar 'het werk'. Of wel? samen spele- woelt enorm veel los. Mooiste om te doen maar we hebben er weinig taal voor.
33- voorbij blij: op persoon en ambacht verdiepen
Bart van Rosmalen
Een praktijkpositie van muzische professionalisering is dat ‘iets maken’ onderdeel van het werk wordt. In gesprek, in intervisie, in samen aan een ontwerp werken. We onderbreken…
23- festival als pedagogische enscenering
Bart van Rosmalen
Op de vrijdag, de laatste dag van het festival Musework Live, staat in mijn rooster al maanden vast dat ik les zal moeten geven aan de Master Crossover creativity. De laatste dag…
22- CRP- ijkpunt voor de mores
Bart van Rosmalen
Keert ook terug in CRP- (creeert een ritueel voor dat gezelschap) Ijkpount voor de mores!! Check Liz of het klopt. Geexternaliseerd geweten. Zit een heel stuk in. Als casus op…
20- Condities voor magie- werk in opvoering
Bart van Rosmalen
Gaat over centrale werkvorm 'werk in opvoering'. moet geschreven en al vrij snel in het begin worden neergeschreven.
19- wendingen in de haarvaten van het werk
Bart van Rosmalen
Hoe kom je in de haarvaten van het werk? Er is meestal helemaal geen tijd voor een grote interventie. dus wat is de kleinste interventie die je kan doen? we hebben ze gemaakt op…
18- Citaatgesprek- over inspiratie
Bart van Rosmalen
Ik stel me voor dat jij lezer morgen of volgende week van plan bent om een citaatgesprek te doen? Iedereen bronnen mee en dan het gesprek in bv drietallen. Je hebt het al eens met…
12- The perfect wrong note
Bart van Rosmalen
Nog nader uit te werken. Ik heb veel gehad aan het boek 'the perfect wrong note'. Dat leerde mij dat een fout een mogelijkheid is om te leren, om iets anders te doen dan anders
tien punts reflectie
Bart van Rosmalen
Nog uit te werken verhaal over het ontstaan van een werkvorm vanuit theatrale invalshoek. dus wat draagt theater bij?
17- twaalf inzichten uit eigen maakonderzoek
Bart van Rosmalen
Toen ik mijn proefschrift klaar had…. gaan tekenen. Zelf weer een maakproces ter hand nemen. Daar kwamen teksten van Anouk bij. Dat leidde tot twee bundels van tekst/tekening.
Doe het nog eens.... Clio
Bart van Rosmalen
eventueel uitwerken van de eerste passage omdat er een vergelijking tussen muziek en gesprek in zit
het vieren van de vluchtigheid
Bart van Rosmalen
Het is een mooi thema. En kan misschien verder uitgewerkt worden als een 'ontwerpaanwijzing'. Omdat het een contrapunt is in de 'gewone' werkelijkheid waar juist vasthouden
16 Hé kijk daar eens! (Biesta 29-9-2021)
Bart van Rosmalen
Dit artikel gaat echt over 'kunst als intermezzo'. Heel eigen kwaliteit. Hier zien we de kunstenaar op pad en in context. En daar zou meer over kunnen gaan. Als goed werk de ene…
15 Een proeflokaal goed werk
Bart van Rosmalen
relevant voor de kunstenaar die werkt in nieuwe en andere contexten om de 'wanneer is het goe' vraag te kunnen stellen en er handen en voeten aan te kunnen geven?? Of is dit meer…
14 De kunst van het vragen
Bart van Rosmalen
dit artikel bespreekt heel gedetailleerd een werkwijze in stapjes. Daar is ook behoefte aan. er is ook vraag naar deze specifieke werkvorm. Omdat ie het probleem van schaal
13 Zoom als theater
Bart van Rosmalen
BVR- aanwijzingen voor publicatie: de casus 'hoe om te gaan met corona en digitaal werken' laat iets zien van de denktrant. De eerste gedachte is: het kan niet. Misschien dit…
8- een muzisch perspectief
Bart van Rosmalen
Het gaat in dit te herschrijven artikel ov er de vier begrippen 'persoonlijk maken, samen maken, kennis maken en publiek maken'. En om de werkvorm om daar in drietallen doorheen…
wendbaarheid naar de praktijk toe
Bart van Rosmalen
Dit stukje gaat (bij nog eens nader doorlezen) over de vraag hoe belangrijk het is om in toenemende complexiteit toch de wending te blijven maken naar de concrete praktijk. 'hoe…
6- vier soorten gesprek
Bart van Rosmalen
Het gesprek als een plek der moeite. Bekende gevoel van in een gesprek verdwaald te raken. De anderen wel horen/ de hoog oplopende toon. Maar bv zelf niet ingevoerd zijn of zelf…
1- de eerste stap
Bart van Rosmalen
Beginnen. Wat is dat in de kunst. Hoe begint een improvisatie? Het werk aan een compositie? dit boek? dit stukje? in situaties die beginnen ben je r zelf. wat is goed beginnen…
wat doet de cello in het werk
Bart van Rosmalen
Hoe de ‘kunst-positie’ in muzische professionalisering in een lectoraat echt vorm te geven? Wat doet de cello in het werk? (moet altijd de context scheppen, heb een status aparte…
Hora Est
Bart van Rosmalen
Ruim vijf jaar na het verdedigen van mijn proefschrift Muzische Professionalisering (2016) ga ik opnieuw in gesprek met mijn promotor Harry Kunneman. Wat is de urgentie van…
Thalia- bloeiende feestvreugde
Bart van Rosmalen
Humor is een interessante interventie. Maakt los. Overstijgt. Heeft iets overvloedigs dat de muizenissen weg spoelt. In griekse mythologie mythe van de muzen was 1 vande muze…
begeleidingskunde of -kunst?
Bart van Rosmalen
In plaats van over kunde dat ambachtelijk is eerder spreken over kunst, wat verandert er dan?
Over het thema kritische kwaliteit
Bart van Rosmalen
We denken over het festival Musework Live 2021. En over thema. De kunst is een thema te kiezen dat niet voorschrijvend is. De sessies moeten geen illustraties of invuloefeningen…
slotsessie van een traject met een groep?
Bart van Rosmalen
Over het maken van een goed slot. Je bent op weg met een groep. Meerdere sessies. Toewerken naar een eindpresentatie. Voor wie? Laten we hen allemaal één of twee mensen zelf laten…
Critical Friends: HU en HKU
Bart van Rosmalen
Jaarlijks maken we vanuit HKU een lunchlezing met de HU. Paar jaar geleden begonnen toen Daan Andriessen (lector HU) mij (lector HKU) uitnodigde en ik deelnemers tijdens mijn…
kring, opgave, werkplaats, festival: muzische concepten?
Bart van Rosmalen
Vanuit MP werken we aan verschillende manieren van werken die een langere duur hebben: werkplaats, opgavegericht werken, kringen maken, festival. Hoe zien die concepten eruit…
professionaliseren van het muzische
Bart van Rosmalen
Over de term muzische professionalisering . Komt voort uit een proefschrift. Gezien dat die activiteit (vertellen, spelen, maken aanwakkeren) veel losmaakt. Tegenkracht plus…
narrative quest verder besproken met Clio
Bart van Rosmalen
Narrativiteit- het verhaal Daarna staan in mijn aantekeningen drie woorden die inleidend zijn voor een volgende gedachte: liefdesgeschiedenis, oorlogsgeschiedenis, en…
geschiedenis schrijven met clio
Bart van Rosmalen
De wending ‘geschiedenis’ inbrengen heeft te maken met omkijken. We zijn gewend aan vooruit kijken en daarbij is al snel vergeten waar we vandaan kwamen. De weg die achter ons…
kunnen muzen ons anders werken influisteren
Bart van Rosmalen
choreografie van het werk Over de muze Terpischore Werken is natuurlijk niet hetzelfde als dansen, maar als je even denkt aan dansen dan is het wel een interessant idee om met dat…
het geeltje
Bart van Rosmalen
soms even opwinden over sluipende formattering, hokjes waar ik ingeperst word. In bijgaand tekstje beeld ik me in dat ik bij de muze op de bank lig als bij een psychiater. En dat…
macht- kaping- eigenaarschap- geweld
Bart van Rosmalen
Ik bespreek voorbeelden van macht. - dat ik hem zelf heb en wil houden - dat de macht aan mij wordt toegeschreven - een scenario van kaping waarin de macht wordt gebroken
The Jam
Bart van Rosmalen
Vergelijk jamsessie van improviserende musici eens met ‘gewoon’ werk. Jamsessie aantrekkelijk want plezier, geestdrift, iedereen maximaal aan bod, samen met ruimte voor…
de reis van de musicus
Bart van Rosmalen
December 1998 De trein van Helsinki naar Tampere rijdt door een sneeuwlandschap. Glooiende velden, bossen van kleine berken met hun lichte stammen en verspreide groepjes van…
het muzisch NU
Bart van Rosmalen
stukjes uit boek (naar het podium toe en gaan spelen en uit andere boek over NU). de muze zit in het nu en zorgt voor presentie. het zou dus kunnen zitten in de briefwisseling met…
Droedels en Dante
Bart van Rosmalen
Nu staan de droedels ineens weer op zichzelf. Maak ik of word ik gemaakt. is dat dan anders dan bij een werk. deze onbewuste activiteit. zit daar de ontvankelijkheid?
naar buiten-de lezer
Bart van Rosmalen
Mag Bart buitenspelen? Dat vroegen de kinderen van de overkant als ik zelf nog ergens in huis bezig was en mijn moeder de deur opende. Altijd fijn om meegevraagd te worden in…
muziek en wiskunde
Bart van Rosmalen
muziek als een wereld die klopt. Daar hoort iets van het 'tot orde geroepen' ook nog bij. DE harmonie der sferen. Pythagoras. de ziekenhuis scene mijn grootvader
kleine epifanie- muzen in het werk
Bart van Rosmalen
14- en weer is het driekoningen (wendingen) O muze Wendingen. het kleinste dat je kan doen in het werk. Geen grote interventies. Geen heidagen. Geen glijmiddel en grondeloosheid…
de nachtegaal- (drie personages)
Bart van Rosmalen
Ze kan niet meer bewegen. (mijn tante Els) Alleen nog roerloos liggen. Haar geest was/is volledig helder. Op toerbeurt met een aantal anderen op visite. Als ik kwam altijd…
een podcast
Bart van Rosmalen
1- De podcast- tot de verbeelding spreken. De muziek in de beroepen die niet spreken. Deze scene gaat over een idee. Namelijk dat ik een uitnodiging krijg om een podcast voor de…
de kaping (niemand zijn)
Bart van Rosmalen
dit past migelijkerwijs weer bij dat andere materiaal van 'niemand' willen zijn. PLotloos leven. zet het namelijk wel op scherp. De noodzaak.
de lokroep
Bart van Rosmalen
1- Het vogelfluitje. Iedereen kunstenaar Dus dat verhevene van Dartington en de splendid isolation verlaten. De straat op. Engelse stadje in. Kleinste en onooglijkste instrument…
Beste M- wat schreef Hesiodes?
Bart van Rosmalen
die vertelling van Hesiodes kritiseren en waarderen. wat leer ik er uit? Zou kunnen in een beste M brief. Vandaag geprobeerd jou te naderen via oude geschriften. Ken hesiodus nog?
Beste M- ieen weg omhoog (italie)
Bart van Rosmalen
is die een begaanbare weg? hoe ik elders zoek. een soort 'ik vertrek'. Maar dan die rare weg. al die doden langs de weg. de 'woorden over de weg'. de kleine bundel die daarover…
Beste M- brief- ik kap ermee
Bart van Rosmalen
dit gaat over een wezenlijk element. Uitstappen. ermee kappen. Niet blijven. Hoe die nu zonder briefwisseling toch te situeren? Als een brief aan de muzen? Ja dat kan. Jij hebt…
hartfladders- het lichaam als instrument
Bart van Rosmalen
Hoort nij de biografische hoofdstukken. Nu ben ik zelf het instrument na de piano, de stem, de cello. Het lichaam in de hartfladders wordt iets gevonden over innerlijk ritme
Beste M kritiek op Grieken
Bart van Rosmalen
Kritiek op de grieken. Het tweede punt ben ik minder gelukkig mee. En dat is die mythe van de muze. Dat de muzen er zouden zijn om de heldendaden van de goden te bezingen. Ik heb…
Beste M de muur
Bart van Rosmalen
hier is de gelaagdheid van afbrokkelend schilderwerk op een muur de metafoor. Het gaat om dat beeld. de randen. de diepte. de geschiedenis. de 'jij' en 'ik' moet er uit. er is…
Beste M de biecht- het verborgene
Bart van Rosmalen
Beste M gaat over het belang van het verborgene. dat ook verborgen houden. Mooi dat het er in een omgekeerde biecht uitkomt. (wel elitair allemaal en erg op zichzelf). Klopt…
Beste M angstdroom
Bart van Rosmalen
Beste M, of lezer, of dagboekaantelening. deze taal is energiek. de zelfaankacjt, maar daarin precies de thema's waar ik ook voor op de bres wil staan. Hoe scherper hope beter.
Beste M in levende lijven
Bart van Rosmalen
Beste M, (over het gewone, alledaagse, en het samenzijn)
Beste M het geeltje- ook hier
Bart van Rosmalen
Aantal scenes spelen zich af in de therapie? of met de muze als therapeut soms even opwinden over sluipende formattering, hokjes waar ik ingeperst word. In bijgaand tekstje beeld…
BESTE M maar 36 scenes
Bart van Rosmalen
als de scenes met de psychiater lukken zou ik dus de eindigheid van mijn voorstellingsvermogen onder ogen moeten zien. er zijn domweg maar 36 verschillende scenes
Beste M apres un reve.
Bart van Rosmalen
Hier alleen even een aantekening dat apres un reve nog ergens op kan duiken. - vermengen met de brief ui 'man met cello'. als ik iemand iets wil vertellen over de cello dan begin…
Machine gun- neermaaien van de muzen
Bart van Rosmalen
tweeluik ten opzichte van clocks and clouds - the artist way heet) gaat over een setting van inspiratie delen. Daarin dat heilige willen neermaaien met een machinegeweer. vooral…
de trap af- struikelen/ vallen
Bart van Rosmalen
wonderlijk verhaal over bijna zelf van de trap vallen, de koffie pot laten vallen die in scherven valt, daar tegenover de veel vrolijker kant van Bernlef en Thelonius monk die…
wie is er niet? vaderverhaal
Bart van Rosmalen
de muziek is Bach vijf. wiens vragen? waarin was hij een muze? Pas op want dat dubbelt met BACH en met andere hoofdstukken!! En de tegenkleur niet vergeten: aanzetten van de…
het krijgen van kritiek- god bless my solo
Bart van Rosmalen
Gaat over de korte inhoud, de kritiek en de muziek is die van god bless my solo. Het krijgen van de kritiek is dat 'wat vraagt dit van mij'. en hoe lang me dat nog bezig houdt.
de cello in het werk?
Bart van Rosmalen
(op het feest volop spelen, maar op de promotie? waarom zo moeilijk in het werk?) Wat is de muziek?? impro? DUS MEER MUZIEK DAT HOOFDSTUK IN Na de ontvangst van de bul sta ik
Aan-tekeningen
Bart van Rosmalen
de dag na mijn promotie word ik wakker met een verlangen om te gaan tekenen. Komen eigenzinnigheid. duiken voor kritiek. het zelf wel oplossen. Move van een kreeft. In naar voren.
DEEL II eigen stem vinden
Bart van Rosmalen
wat ging eraan vooraf. Waarom biografisch onderzoeken? Gaat letterlijk over eigen stem. over sensualiteit. over competitie. dwars zijn. thuis voelen op de piano. mechanische orde…
de wonderbaarlijke mandarijn
Bart van Rosmalen
Actuele urgentie? een van de acts die het meest aanspreken is dat ik laat horen wat ik als klassiek cellist heb moeten leren. Het keurslijf van het cellospelen. En dat als ik s…
wil ik of moet ik?
Bart van Rosmalen
Kies ik zelf. Of wordt ik op het spoor gezet. (tyoisch ook de afwezigheod van eigen stem) Wonderlijke ontvankelijkheid. ik moet wel. Er hangt er een. er wordt er een gemaakt. De…
overal staat wel een piano
Bart van Rosmalen
piano als een vluchtheuvel in de wereld. Amsterdam CS verlangen. In coronatijd gegaan. de stilte. de zon. de kapotte toetsen.
DEEL III Beste M
Bart van Rosmalen
in deel III schrijf ik brieven aan de muzen volgens het oude recept O muze. Maar toch voorzichtig met die oude verhevenheid daarom Beste M. Kan misschien in de dialoog vinden. Of…
DEEL IV droedels en 'niemand'
Bart van Rosmalen
er zijn allerlei scenes die over 'het gewone gaan. het niet verhevene. het alledaagse. Daar horen de droedels misschien ook wel bij. Het kleine en onooglijke. Het niemand zijn.
Dwars!
Bart van Rosmalen
Dit is een lekker duivelse tegen-de-keer-in scene. Gaat over alles wat verboden is. En dat toch willen doen. Vals spelen. Alles wat niet mag. En die rare dove oude oom er doorheen.
Bach- taal en muziek
Bart van Rosmalen
ik schrijf een hoofdstuk waarin ik op zoek ga naar Bach. voor cellisten is dat mssch wel god. zes suites de 'schrift'. Speel altijd. altijd opnieuw nieuw. daarin komt iets tot mij.
DEEL I Ora est
Bart van Rosmalen
Gaat allemaal op of rond de dag van de promotie. the unanswered question, het verhaal/de kritiek/ de solo, wakker worden, machine gun, de trap af, de cello in het werk (tot aan…
Een dialoog over het muzisch perspectief
Daan Andriessen, Bart van Rosmalen
Bart van Rosmalen en Daan Andriessen geven hun kijk op het muzisch perspectief op goed werk. Beiden zijn de initiatiefnemers van de Werkplaats Muzisch Onderzoek, een plek waarin…
Journaal 6
Bart van Rosmalen
Gast is Daan Andriessen. Als lector methodologie van Praktijkgericht Onderzoek bij Hogeschool Utrecht zoekt hij de grenzen op van onderzoek. Hij is mede-initiatiefnemer van de…
Journaal 5
Bart van Rosmalen
Gast is kunstenaar Marjolijn Zwakman over kunst in context. Hoe vind (en bewaar) je de balans tussen zelf in vervoering raken en de klant in vervoering brengen? We kijken naar…
Journaal 3
Bart van Rosmalen
Gast is Patrick van der Bogt, onderwijsvernieuwer, docent en onderzoeker verbonden aan Hogeschool Utrecht. Nu we door beperkingen op digitaal verkeer zijn aangewezen is van der…
Journaal 2
Bart van Rosmalen
Gast is Marinda Verhoeven, directeur school of design HKU. Om een impuls aan haar leiderschap te geven koos Verhoeven ervoor om haar eigen makerschap aan te wakkeren in plaats van…
Journaal 4
Bart van Rosmalen
Gast is Jos Schillings, directeur Utrechts Conservatorium (HKU). Van origine is Schillings fluitist, toen musicoloog en toen docent muziek. Muziek als grondtoon zou je kunnen…
het fragiele
Bart van Rosmalen
tekenen des tijds
Bart van Rosmalen
Na de eerste week van beperkingen in de crisis was ik erg onrustig geworden. Ik bedacht dat ik misschien in de weekends weer moest gaan tekenen. Vertragen in dat stille stuk van…
voorstel voor reflectie op werkplaats
Elke manier van werken in de werkplaats is ook een vorm van 'onderzoekend werken'. Dus uit elk time-slot op het programma kan materiaal komen waar je wat aan hebt. Er is geen…
10-puntsreflectie
Met deze reflectie vorm ontstaat een prachtige zowel narratieve als analytische verslaglegging van een sessie waarin alle individuele stemmen hoorbaar blijven. De meerstemmigheid…
Tekst theatrale dialoog
Met Mariska Knijnenburg voer ik een theatrale dialoog uit. Ieder van ons schrijft een tekst naar aanleiding van één van de beelden. Daarna zet ik er de vraag boven waarmee ik deze…
24- de leermeester
Bart van Rosmalen
wat leerde je van wie? van wie heb je wat/dit geleerd?
4- het moment
Bart van Rosmalen
Als je terugdenkt, wat springt er dan uit, wat was hét moment?
2- verschil maken
Bart van Rosmalen
Kunnen we verschil tussen ons uitvergroten, in plaats van het zo snel mogelijk eens te worden?
1- beroep doen op een bron
Bart van Rosmalen
....en als je vanuit een bron van inspiratie zou spreken?
Theatrale dialoog
De Theatrale Dialoog gaat heel direct over het belichamen van verbinding en het delen van intrinsieke waarden. Mij treft ook jaren later nog steeds de intensiteit van de…
Veld van Liefde
Samen met 7 andere kunstenaars exposeren wij ons werk. Bart maakte een serie tekeningen met als titel ‘Muziek’. Anouk maakte een serie gedichten met de titel ‘Lichaam’, Van 8…
opzet werkwijze
Hoe kunnen we de contouren die we 10 september maakten nu concreet uitwerken naar onze praktijk als deelnemer? Mag ik je vragen om (voor 1 oktober) in max 2 A4 een aanpak op te…
formeren onderzoekgroep
De invalshoek in onze groep binnen de Goed Werk Expeditie is die van de ‘eigenzinnige professional’. Hoe kan eigenzinnigheid in het werk bijdragen? We hebben na een paar uur…
werking zintuiglijk werk
Mijn interesseerde de vraag wat nu de werking van het zintuiglijk werk (maak voor elkaar een beleving en voer die om en om uit met de geblinddoekte ander) was in de groepsdynamiek.
Verder met: on dialogue
"Now, from time to time that tribe met like this in a circle. They just talked and talked and talked, apparently to no purpose. They made no decisions. There was no leader. And…
GWE 13 sept 2018
Met de andere begeleiders van afgelopen donderdag is afgesproken dat ieder van ons een samenvattend stukje maakt dat een beeld geeft van werkwijze/ opbrengst/ casuïstiek en…
Muzisch werken geeft ruimte
Stannie Driessen, Bart van Rosmalen
Muzische Professionalisering bij Vilans. Zorgen dat mensen die zorg nodig hebben zoveel mogelijk het leven kunnen leiden dat bij hen past. Dat is waar Vilans, kenniscentrum voor…
Cahier 2
Bart van Rosmalen, Mieke Moor
Een uitgave waarin de lectorale rede van Bart van Rosmalen en een artikel dat hij schreef over makerschap door Mieke Moor, Suzan van Dieren en Niek Pronk is bewerkt tot een…
Akademietheater Utrecht 26-9
Voorstelling 'Lang voor er woorden waren' - Anouk Saleming en Bart van Rosmalen Datum: 26-9-2019 Plaats: Grote zaal, Akademietheater, Janskerkhof 17, 3512 BM Utrecht Tijd: 20.00…
nacht van de literatuur
Dit jaar hebben we een 'eigen' zaal in de nacht van de literatuur in Amersfoort! De mannenzaal. We spelen van 22.30-23.30 de complete voorstelling. Zeer vereerd daartoe te zijn…
Wat heb je van wie geleerd?
Voor haar afscheid van HKU en de overstap naar Theater Kikker heeft bestuurder Desiree Majoor gevraagd of wij het nummer 'wat heb je van wie geleerd' willen spelen. Dat nummer
Feminarium 4
Tegenstellingen. In het dagelijks werk in organisaties lijken tegenstellingen vaak uit te nodigen om ze te overbruggen, om ze te verzoenen. Die inzet is dan gericht op verbinden
kernbegrippen
Bart van Rosmalen
Vier kenmerkende aspecten en vier wetenschappelijke bronnen die de manier waarop we onderzoek doen in het lectoraat muzische professionalisering onderbouwen. interventies. Welke…
Connecting Conversations
Bart van Rosmalen
Hoe kunnen professionals over de grenzen van hun disciplines heen met elkaar spreken? Die vraag komt in mijn werk centraal te staan. Datum: 09-16
Vervoering
Bart van Rosmalen
De vervoering van het zingen staat in verbinding met de meer reflectieve en verklarende functie van ‘bezingen’. Datum: 09-16
Meer Maker worden
Bart van Rosmalen
Ken je dat? Meer protocol, strengere verantwoording, hogere resultaatverplichting en inspelen op snel veranderende eisen van 'buiten'? Datum 11-17
Vilans- 20 juni
Stand still be Wise- 18 juni
28 juni- Buitenkunst
Ni dieu, Ni Maitre
Kunnen we anders organiseren? Vanaf de XXste eeuw wordt de samenleving in toenemende mate bepaald door wat we organizational society zijn gaan noemen: een inrichting van de…
Zullen we even stil zijn?
Bart van Rosmalen
Het voor Blad opnieuw vormgegeven artikel van Bart van Rosmalen over het ongemak van stilte op het werk.
Kunst en ondernemen
Bart van Rosmalen
Bart van Rosmalen beschrijft 5 wendingen die je in je werk kunt toepassen om ruimte te maken voor een ander geluid, een andere stem.
Variaties maken
Bart van Rosmalen
Introductie van Bart van Rosmalen over de werking van het maken van variaties en de manier van werken in de werkplaats Muzisch Onderzoek.
29 april 19
Vierde tekening 'complexiteit en makerschap'
26 april 19
Complexiteit en makerschap? Dat onderzoeken we binnenkort in Musework Live! Daar komt de gedachte in naar voren dat 'maken' kan bijdragen aan het navigeren door een complexe…
27 april 19
Tweede tekening in de reeks 'complexiteit en makerschap'.
28 april 19
Derde tekening in de reeks 'complexiteit en makerschap'.
30 april 19
Tekening vijf in de serie 'complexiteit en makerschap'
1 mei 19
Zesde tekening ‘complexiteit en makerschap’
verhoeven over enthousiasme
OP 1 april lezen we met een aantal studenten van de Master Kunsteducatie een tekst van de filosoof Cornelis Verhoeven over enthousiasme.Het gaat om de pagina's 233 tot en met 268…
Muzische Professionalisering
Bart van Rosmalen
Wanneer u interesse heeft in het promotieonderzoek Muzische Professionalisering, en het bijbehorende boek wilt bestellen, dan kan dit via uitgeverij IJzer . Foto: Frederique…
Beleidscontext van het lectoraat in HKU
Bart van Rosmalen
Hoe verhoudt het lectoraat muzische professionalisering zich tot het instellingsplan HKU? Hieronder de zes thema's en telkens een stukje uitwerking van ons lectoraat die daarmee…
Een ontmoeting tussen kunst en organisatie
Bart van Rosmalen
Het maken van de kunst is als een gesprek: het werk vertelt je dingen die je nog niet wist.... Datum: 2013
De professionalisering draait door
Bart van Rosmalen, Anouk Saleming
De variatie op ‘De Wereld Draait Door’ voor het afsluitende programma is meer dan een kwinkslag. Datum: 09-17
Zullen we even stil zijn?
Bart van Rosmalen
Stilte voert ons mee naar waar we het niet precies weten. Publicatie in Tijdschrift voor Ontwikkeling in Organisaties. Datum: 03-18
Performatief onderzoek in het kunstvakonderwijs
Bart van Rosmalen
Normatieve vragen en morele uitdagingen spelen een steeds grotere rol in professionele organisaties. Auteur: Bart van Rosmalen. Datum: 2013
Verbindende gesprekken
Bart van Rosmalen
Hoe kunnen professionals in kunst, wetenschap en bedrijfsleven door hun jargon heen breken en in een verbindend gesprek terechtkomen? Datum: 2010
Het gesprek als theater
Bart van Rosmalen
Hoe draagt een muzisch perspectief bij aan de uitoefening en de maatschappelijke positionering van het vak begeleidingskunde? Datum: 12-'17
Connecting Conversations
Bart van Rosmalen
Wat kunnen een accountant, een zorgprofessional, een kunstenaar en een filosoof met elkaar delen? Datum: 2016
The Living Experience: 'What is going on Here?'
Bart van Rosmalen
Key note from Bart van Rosmalen, performed at the ELIA conference. Auteur: Bart van Rosmalen. Datum: 07-17
Openbare les in Waardenwerk
Bart van Rosmalen
De openbare les die Bart van Rosmalen gaf op 29 september 2016, is in volledige tekst opgenomen in Waardenwerk 2016, nr 66-67. Datum 09-16
Proefschrift uitgelegd
Hoe maak je in een kwartier duidelijk waar het onderzoek over gaat? In een zogenaamd lekenpraatje. En zoals de muzen: door te spelen en te vertellen. Muzische Professionalisering…
Lekenpraatje Muzische Professionalisering
Bart van Rosmalen
'Lekenpraatje' over Muzische Professionalisering. Datum: 01-16
Muzisch Professionalisering (Tijdschrift voor Coaching)
Bart van Rosmalen
Door over de traditionele maatschappelijke, organisatorische en persoonlijke grenzen te kijken ontstaan fraaie initiatieven en innovaties. Datum: 03-16
complexity- edgar morin
verzaken?
Tekstje nav een lang citaat van Cassianus in het boek ‘levenskunst’ van Joep Dohmen
werking goed werk concept
Als je goed werk wil verdiepen met welke interventies kan dat dan? Hoe komt werking in het werk op gang?
Feminarium- wendingen
Artist in Residence bij de Baak centrum voor leiderschap en ondernemerschap. Met Bart van Rosmalen, Anouk Saleming, Carlijn Voorneveld, Peter Rombouts, Annemiek Vera en anderen
Feminarium 11
Mag ik dezelfde woorden, dezelfde vraag nog een keer horen? Er is iemand aan het woord. Jij luistert. De persoon die spreekt zegt iets wat jij eigenlijk niet zo goed begrijpt; of…
Feminarium 8
Mag ik een moment van je? Ik neem de kaartjes van wendingen mee en stel me voor hoe we ze met de vraag ‘mag ik jou éen muzikaal/ poetisch moment geven’ vanmiddag als pop-up in de…
de plaats van muze en mythologie
perseus, orpheus er in. en zo verder. Er komen door de mythe van Perseus nog drie begrippen bij mij op. - de 'overgang' van het gewone naar het in vervoering zijn. - de…
Feminarium 5
werken met metaforen
Feminarium 3
Herfst in de lucht...... Vandaag is het aankondigende filmpje over ons werk als Artist in Residence op Landgoed de Horst in en vanuit het Feminarium online gegaan, werkten we aan…
Feminarium 1
Bart en Anouk nemen hun intrek in het feminarium van de Baak op landgoed de horst. Niek Pronk maakt een foto en video verslag als basis voor de podcast die daar gemaakt gaat…
Feminarium 2
Een buitenkans. Vandaag kunnen we met ons werk als 'artist in residence' bij de Baak terecht in Atelier de Blauwe Kei. Misschien wel de fijnste plek op Landgoed de Horst: een…
een tweede boek.....
Op 17 mei heb ik (Bart van Rosmalen) in mijn rol als lector een lectorale rede over een muzisch perspectief op goed werk uitgesproken. De videoweergave daarvan is hier te vinden:…
Je overgeven aan het maken
Op vrijdagmorgen 1 juni a.s. zal de volgende bijeenkomst gepland van onze NP-lectorengroep plaatsvinden, van 10 tot 12.30 u, in het gebouw van de HKU, Nieuwe Kade no 1, Utrecht.
24 nov
Waarom teken ik?
Laten we in de zomer van 18/19 ieder een artikel maken. Dat was de afspraak. We hebben daartoe een basisvorm met drie ingrediënten opgesteld: 1- een casus in het werk waarin het…
lang voor er woorden waren
Ken je die momenten? Iets spreekt je aan, nog voor je er de woorden voor hebt. In de ochtend als je wakker wordt en de dag nog even geen tekening heeft. Of onderweg als in de…
performatief toezicht
Fijn dat we vandaag een intensief debat voeren over de werkelijke betekenis van performatief toezicht. Dat is het subplot van de dag. Ik kan nu, na diverse cliffhangers met…
Eerste werkopzet
De werkopzet is als volgt: I- van rede (en boek muzische professionalisering) naar onderzoekprogramma. Over de uitwerking van de rede naar het lectoraat programma in a
v,s,m en goed werk
Vertellen, spelen, maken en Goed Werk Wat mij blijft fascineren is dat je Goed Werk kan uitpakken in 3 E’s. GW is niet enkelvoudig, maar meervoudig. Dus is mijn vraag als ik hem…
contouren 2019
2019 is het eerste volledige boekjaar van het lectoraat in de nieuwe periode juni 18- juni 22.
De kunst van het vragen
De kunst van het vragen is een vorm die directe samenwerking faciliteert in een groep zonder moderator. De groep hoeft elkaar niet te kennen om toch te kunnen samenwerken.
Indrukken vraagt om uitdrukken
Ik leef van binnen naar buiten denk ik wel eens. Er zit iets in mij en dat moet er uit. Dat neemt ruimte in. Dat vindt zijn plaats. NEE denk ik dan. Het is precies andersom. Ik…
11- betekenis verdiepen
Bart van Rosmalen
Zullen we eerst vertellen wat we hoorden, voordat we vragen en commentaar gaan afvuren?
12- doen alsof
Bart van Rosmalen
Kunnen we spelen waar we over spreken, al is het maar met wat voorwerpen op tafel?
13- fysieke nabijheid
Bart van Rosmalen
Laten we de tafel wegzetten en op gaan staan, dicht bij elkaar
14- lang aankijken
Bart van Rosmalen
Zullen we, al is het maar twee minuten, elkaar in de ogen kijken zonder te spreken?
15- twee pennen één papier
Bart van Rosmalen
als we samen op één blaadje werken in plaats van ieder voor zich...
16- de kunst van het vragen
Bart van Rosmalen
mag ik jou als antwoord op jouw vraag mijn vraag cadeau geven?
17- podium maken
Bart van Rosmalen
vraag aan degene die iets gaat vertellen: 'waar en hoe wil je ons hebben?'
18- narigheid tóch vertellen
Bart van Rosmalen
uitnodigen om stil te staan bij tragiek in of buiten het werk
19- choreografie van het werk
Bart van Rosmalen
zullen we voor de verandering anders gaan zitten?
20- verstoring
Bart van Rosmalen
zonder logica tussendoor iets heel anders doen: dansen...
21- maak iets
Bart van Rosmalen
'maak iets' is de kleinste zin die in beweging zet.
22- het gesprek als theater
Bart van Rosmalen
stel dat ons gesprek een voorstelling zou zijn....
23- meerstemmigheid
Bart van Rosmalen
welke stemmen kan je in jouw innerlijke dialoog onderscheiden? wie zegt wat?
25- lievelingsmuziek
Bart van Rosmalen
wie neemt morgen drie minuten lievelingsmuziek mee?
26- associatief schrijven
Bart van Rosmalen
zonder terughouding je laten gaan op papier, je pen volgen in wat die zegt.
27- waarnemen
Bart van Rosmalen
wat hoor je, wat zie je en wat roept het op?
10- iets vieren
Bart van Rosmalen
Valt er nog iets (kleins) te vieren en hoe zullen we dat dan doen?
9- het orakel
Bart van Rosmalen
Zou het toeval een handje geholpen kunnen worden?
8- stilte en spreken
Bart van Rosmalen
Zullen we een paar minuten spelen met de stiltes tussen de zinnen?
7- kunstenaar in de hoek
Bart van Rosmalen
Wie wil het luisterend oor zijn in het gesprek en daarvan na afloop op een andere manier dan de gewone iets teruggeven aan ons?
6- schrijven in een gesprek
Bart van Rosmalen
Lukt het om even stil te staan bij wat er is gezegd en kun je daar voor jezelf kort over schrijven?
als jij niets te zeggen weet
tegenstellingen
Man met cello is klassiek opgeleid meer toon, meer toon werd hem toegeroepen de hele stok, de hele stok en druk houden niet vegen, niet vegen vibreren met een groot vibrato ook…
Juli
de muren zijn betekend in de schemering van een grot wat is het witte? vraag je is het een hand, een klauw of een monster? Een wit dat wil grijpen een wit dat wil bijten dát wit…
11 juli
het donker in gaan de invallende duisternis toelaten eng is dat, durf ik dat, mag ik dat, wil ik dat het zwarte potlood zijn diepste zwart laten zien afdalen mij overgeven aan de…
15 en 30 september
Vandaag (30 sept) begin ik aan een 'artikel' van of met of over tekenen. Op allerlei plekken in de reeks dag tekening teksten op laten komen is wat ik doe Terwijl ik de laatste…
Augustus
Augustus
Juli
Juli
Juli
Juli
Juli
Juli
12 juli
10 juli
vreemd en vertrouwd tegelijk jou weg willen leggen, jou achter me willen laten toch weer naar je kijken jouw ongerijmdheid wel willen, maar niet kunnen oplossen, jouw chaos niet…
9 juli
uit de herinnering: ik zit aan zee op een strand van stenen wel mijn potloden mee maar geen papier de stenen worden opgepakt een voor een ze worden betekend ze krijgen betekenis…
13 juni
23 jaar geleden op de dag af kwam hij eraan nu bij de herinnering sta ik vroeg op het eerste dat ik zie is wit papier dan komt het gaandeweg dit de rondedans negen muzen het…
10 juni
het riet komt terug. dat zijn de verticalen. de sigaren zijn kleine hoofden met armen. de boom staat in een wolk. geen enkel gezicht heeft ogen. water is getekend en water is er…
6 juni
Direct na maken van snelle schets in de ochtend onafhankelijk daarvan een wonderlijke droom op een app van A Ik droomde dat er sneeuw lag in Hilversum En jij was bang dat het dak…
4 juni
Dit was snel in de ochtend. Het werd een volle dag. Optreden in het Spant op het congres voor mantelzorg. Later in de middag werken op het lectoraat met onverwachte grote…
2 juni
Ik zit op de bank en kijk televisie. Onrust. Ik wil niet meer kijken. Verlangen naar iets anders. Zal ik mijn tekenspullen er nog bij pakken? Alles is zoals het is: avond, tv
11 juni
dag tekening wordt betekenisloos zonder tekening blijven het gedachten dag boek
kritische reflectie
We speelden om 2300 in stadsbrouwerij de drie ringen. Op het laatste moment vroegen we of Antoine de organisator ons aan wilde kondigen. We besloten mede vanwege het late tijdstip…
de moed der verbeelding
In het boek 'onzichtbare steden' van Italo Calvino wordt wereldreiziger Marco Polo adviseur van Kublai Khan. Hij 'adviseert' de keizer door verzonnen verhalen over denkbeeldige…
In beeld
we experimenteren met hoe het publiek te werven en gaan met een directe uitnodiging langs de tafels. we maken een playlist die goed toegankelijke nummers bevat waarin we denken…
De vraag waar ik aan werk deze NRO bijeenkomst.
Hoe kan het concept van goed werk ons in de praktijk van ons werk helpen?
Contemplatieve Dialoog
Het samen lezen en bespreken van teksten is niet zelden teleurstellend. Het blijft vaak bij een uitwisseling van individuele leeservaringen en opvattingen die elkaar in zienswijze…
21ste-eeuwse vaardigheden in het MBO en HBO.
Met studio 21cs werken we aan toekomstagenda 21st century skills in metaalkathedraal.
onzichtbare steden
In het boek 'onzichtbare steden' van Italo Calvino wordt wereldreiziger Marco Polo adviseur van Kublai Khan. Hij 'adviseert' de keizer door verzonnen verhalen over denkbeeldige…
Onzichtbare steden
Vandaag in het kennisfestival Utrecht slimme en creatieve stad'. Afsluitende theatrale lezing door HKU Lectoraat kunst en professionalisering: Onzichtbare steden 17.00 uur…
Welke vraag gaat het om?
twee cello's
Voor de opening vraag ik Frans van Zoest (Vilans) zijn cello mee te nemen. We vertellen het publiek precies onze afspraken. En dat we nog nooit eerder speelden. 1- Om de beurt…
wat is goed werk voor mij?
we spelen met de kaartjes geven en krijgen antwoorden op de vragen wat is goed werk voor mij? voor jou? zo ontstaat een poppetje een mensbeeld een beweging vanuit de oksels…
brongesprek in beeld
Trends
Een trend is: - verandering in waarden en behoeften - gedreven door krachten vaak niet beïnvloedbaar - uitend in manifestaties in de praktijk van leven en werken
opstelling van een gesprek
We werken 'buiten in de kuil'. Bij de inleiding van een van de groepen ontstaan de bijgaande beelden als vanzelf. Iets dat je nooit voor een gesprek zou bedenken en wat toch (of…
wat is de context
Als context voor onze (bart/anouk) interventie krijgen we een mail mee en spreken we door de telefoon met Iro. Het beoogde 'maken na afloop' wordt een gesprek, omdat de tijd te…
de zolder als stage
de stilte van orpheus
Wat het verhaal van Orpheus doet is dat het ons de woorden ontneemt. We weten niet wat we moeten zeggen. Dat is een sterke werking die optreedt bij kunst als interventie. Die…
werkwijze-werkplaats
Vanuit het concept Muzische Professionalisering waar ik (Bart van Rosmalen) in2016 op promoveerde zou ik samen met Anouk Saleming op de 24-uurs van 4 en 5 april met jullie aan…
op verhaal komen
we werken met de uitnodiging om een verhaal te maken om uit een impasse te komen
stavaza jaarplan 2018
Het jaar 2018 valt voor ons lectoraat uiteen in twee delen. De eerste helft is het lectoraat 2014-2018 afgerond. De tweede helft (vanaf 1 juni) start een nieuwe periode 2018-2022.
beginnen: potlood en papier
In een maak- driedaagse met een groep theatermakers, beeldend kunstenaars en musici (vriendelijk gehost door buitenkunst- Dronten) onderzoek ik de mythe waarin Orpheus zijn…
Hij zag dat het goed was
Interesse in creatieve maakprocessen? Heb ik! Dan is het leuk om het verhaal van de schepping er even bij te pakken. Na een welbestede werkdag kijkt de schepper er nog eens naar…
van intervisie naar interventie
- intervisie in 18-19 met uitgebreidere intake. Een gesprek van een uur. Daarin aftasten wat de onderzoekvraag van de studieleider is of zou kunnen zijn, de fascinatie. Samen…
eigenaarschap
Wat bedoelen we als we 'eigenaarschap' zeggen? Het woord wordt heel veel gebruikt. Maar wat betekent het en hoe werkt het in de praktijk, mijn praktijk, jouw praktijk, onze…
teamleren?
Verschil tussen een opdracht en een opgave. We spreken met Bob Houtkamp, provincie Zuid-Holland. maatschappelijke opgave vraag voorbij je taak en rol te gaan. laten we doen en…
Verkenning
In het NRO project doen we actieonderzoek. Met drie lectoren spreken we regelmatig met de drie projectleiders die elk in een MBO school werken met teamontwikkeling in drie…
7 minuten
ik citeer het woord snappen voordat ik verder kan en 'weten wat ik niet-weet' voor ik verder kan. Ik kan niet schrijven deze 7 minuten. Zo voelt het. Mijn hoofd draait overuren.
performatief tekenen
In het college heb ik een klein experiment gedaan. Tekenblok neergelegd. Potlood gepakt. Verteld over de wonderlijke situatie van beginnen. Blank afwachtend papier dat niks…
Dagtekening
College van Bart van Rosmalen op uitnodiging van Bas van den Berg op de UvH
Wat is de context?
Op vrijdagmorgen 1 juni a.s. zal de volgende bijeenkomst gepland van onze NP-lectorengroep plaatsvinden, van 10 tot 12.30 u, in het gebouw van de HKU, Nieuwe Kade no 1, Utrecht.
Platform 21 CS
Cello als onderzoekinstrument?
Op 2 juni zijn er een paar dingen om te onderzoeken: - hoe ruzie op het toneel uit kan werken. Het verwijt dat de tegenspeler eigenlijk niks te zeggen heeft wordt uitgespeeld. De…
wat is de context
FRAME | SET | MATCH Bouw mee aan de onderzoeksagenda 21st century skills voor (toekomstige) professionals Op 5 juni 2018 in de Metaalkathedraal in Utrecht komen we met een…
bijdrage aan agenda 21cs
Met studio 21cs werken we aan toekomstagenda skills 21cs in metaalkathedraal. Eerst samen met Janny Rodermond, later met Anje Ros en Ellen Sjoer werken we aan een verbinding…
het potlood en het papier
Ik zit op de bank en kijk televisie. Onrust. Ik wil niet meer kijken. Verlangen naar iets anders. Zal ik mijn tekenspullen er nog bij pakken? Alles is zoals het is: avond, tv
wat is de context
Uitnodiging Festival Kersenboomgaard. Zaterdag 2 juni ben je van harte welkom om te komen genieten van het festival ‘Tussen Kunst & Kers’ in de kersenboomgaard Leidsche Rijn.
Vijf wendingen in Kunst en Ondernemen
Bart van Rosmalen
Wat is eigenlijk de overeenkomst tussen kunst en ondernemen? Auteur: Bart van Rosmalen. Datum: 01-18
36 artikelen in anderhalf uur
Reflectie op de werkvorm: 'De Kunst van het Vragen' door Bart van Rosmalen.
de conferentie
5 oktober 2017 Conferentie en afscheidsrede Harry Kunneman Save the Date In samenwerking met de Universiteit voor Humanistiek organiseert het Gezelschap Waardenwerk op…
Mij verhouden tot Kunneman
UIT MIJN PROEFSCHRIFT MUZISCHE PROFESSIONALISERING ..... In 2009 ga ik op bezoek bij Harry Kunneman van de Universiteit voor Humanistiek om te spreken over de vragen die uit mijn…
opzet workshop
Hieronder het zogenaamde 'bestek' in wording. Het kan helpen om de door ons beoogde toepassing van het scenario op de LKCA dag op 2 oktober door te lezen. Daaruit blijkt dat er…
maitland late 2 oktober
Hoe geef je als professional en organisatie antwoord op de vraagstukken van nu? Evenement details maandag, 2 oktober 19:30 uur 0343 55 61 79 Maitland Late…
De kunst van... Toekomst Creëren
De jaarlijkse dag van het LKCA voor professionals en bestuurders in de amateurkunst, buitenschoolse cultuureducatie en participatieve kunst onder de titel De Kunst van… Dit jaar…
stichting special arts
De Special Arts Inspiratie- en netwerkbijeenkomst 2017 vindt dit jaar plaats tijdens de jaarlijkse dag van het LKCA voor professionals en bestuurders in de amateurkunst
ondernemen in verandering
Woensdag 11 oktober wordt dr. A.G. Grit geïnstalleerd als lector 'Ondernemen in verandering'. Voorafgaand vindt een symposium plaats met als titel 'Zoeken, faciliteren en creëren…
Reflecting through Making
‘Why not make a drawing to reflect’ is the invitation. ‘I cannot draw’ might very well be the answer, ‘it is not part of my work as a professional’. The inviter however continues:…
de wereld in je hand
reflectie bij wendingen
Beginnen zonder te spreken
De docenten van de Docent Theater opleiding organiseren met elkaar bijeenkomsten over vernieuwing van het curriculum. Er ontstaan ideeën om de bijeenkomsten op een nieuwe manier…
Reflectie vooraf
In de aanloop van deze tweedaagse over goed werk stel ik mezelf wederom de vraag hoe het muzische kan bijdragen aan goed werk. Ik richt me weer op het fundamentele onderdeel van…
tekstvoorbeeld
Twee mensen lopen op blote voeten langs de waterlijn Het is nacht Wolken hangen als ongeschreven regels in de lucht De maan komt tevoorschijn en laat het zand wit oplichten De zee…
uitnodiging
Heel graag nodig ik je uit voor de voorstelling/ boekpresentatie Maangezichten op zondag 14 mei vanaf 15.30 in de grote zaal van Het Wilde Westen, Everard Meijsterlaan 1b, Utrecht.
Wereldobservatorium en Saussure
Een paar aantekeningen aangeharkt: Ruben Jacobs vertelt over de biografie van Arend Turell. Hij deelde de mens wat creativiteit betreft op in twee soorten: de dynamische mens en…
Boek Muzische Professionalisering genomineerd
Heel verheugd zijn we met de nominatie van het boek Muzische Professionalisering van Bart van Rosmalen voor OOA Boek van het jaar 2016.
Klankkleur & De kracht van improvisatie
Komende woensdag komen er twee bijzondere musici naar theater Maitland: hoboiste Helena Gaunt in London verbonden aan de Guildhall School of Music and Drama en blokfluitist Eric…
Kunstenaar in de hoek
Vandaag was ik kunstenaar in de hoek. Iedereen was in groepjes aan het timmeren. En ik mocht aan het slot vanuit de kunst (de hoek dus) reageren! Eenzaam maar niet alleen die rol…
Vervoering
Meer over de achtergronden van dit project vanuit het perspectief van van Rosmalen in dit artikel.
Stilte en Verbinding
Meer over de achtergronden van dit project vanuit het perspectief van Anouk Saleming
Het scenario
Om 15.00 spreek ik Guus Brackel (Bout &Partners) door de telefoon om te onderzoeken of hij met zijn groep 's avonds om 19.15 naar de voorstelling komt. Zijn vraag is 'heb je een…
brief
Lees meer over de achtergronden van dit project vanuit het perspectief van Anouk Saleming in bijgaand ditgitaal artikel.
vervoering- artikel
Lees meer over de achtergronden en het maakproces van het project in bijgaand artikel van Bart van Rosmalen
het scenario
hierbij het scenario
Momenten
Een tocht langs projecten in Rotterdam. Hoe is de Rotte een verbinding in plaats van scheiding geworden tussen het oude Noorden en Crooswijk? Wat kan er met leegstand in handen…
impressie in foto's
Onderaan beginnen en dan terug scrollen
Structuur maakt vrij
Afgelopen februari was de eerste Salon de TVG. Docenten gingen met elkaar in gesprek over het onderwijs bij HKU Theatervormgeving. Het ging over begeleiden, gesprekken voeren
Het scenario
Een aantal korte aantekeningen om het scenario dat is ontstaan vast te houden
Review M. de Ronde
Beste Bart, Je vroeg mij een korte reflectie op de muzische keynote van jou en Anouk tijdens ons symposium De hiërarchie voorbij? van de Master Begeleidingskunde aan Hogeschool…
Foto impressie try-out
Op 31 oktober werd in Maitland Theater een try-out gehouden van het programma 'de hiërarchie voorbij...'? BIjgaande foto's zijn van Anke Tjitsma die ook betrokken was bij de…
Key-note in tekst en beeld
De Hierarchie Voorbij.... Dia 1: mensfiguren in het keurslijf Bart: De hiërarchie voorbij?? De hiërarchie voorbij?? Hiërarchie hoort erbij. Mijn eerste gedachte is dat…
A scenario of mixed forms!
What a surprise.......on the conference we found some dear friends: Helena Gaunt, Anto Pett, Anne Liis Pol. They joined our presentation by playing! Here you find the most…
the reflective house
Five reflective exercises and two working forms. Gerda van Zelm, Tine Stolte, Jo Hensel, Bart van Rosmalen and Helena Gaunt being a reflective team hosting the reflective house in…
Improvisation: a synopsis
Below you'll find the introductory text that is made by Helena Gaunt for the seminar on improvisation in Finland 16-19 october. It's opening uo the theme and adressing different…
jamming the questions
This text tells in a narrative way how two working forms 'jamming the questions' and 'theatrical dialogue' are done and what I usually say to add meaning, to deepen understanding…
word of welcome
Actually the spark of improvisation lies for me at the heart of ICON. For me it started when Helena and I met on a conference with lots of papers and talks and said to each other…
impression in images
Take Away Working Forms
This set of cards was made to contribute to a reflective track in the ICON- seminar Improvisation (Finland- October 2016). In the text I explore if and how vivid language and…
Keynote
KUNST EN ZORG Ik heb 10 minuten. Dat lijkt me een passende tijd: dat is precies het consult bij de huisarts, of het tien-minuten gesprek op school. Je staat zo weer buiten en toch…
Achtergronden
Bart van Rosmalen en Anouk Saleming maken deel uit van het lectoraat ‘Kunst&Professionalisering’. Daar doen zij onderzoek naar vervoering en of en hoe dat plaats heeft in het…
Overgang, Oefening, Verandering
Er komen door de mythe van Perseus nog drie begrippen bij mij op. - de 'overgang' van het gewone naar het in vervoering zijn. - de 'oefening' om het in dat andere en vreemde uit…
Bildung volgens Gadamer
Door ons gesprek (zie reflectie Anouk) over vervoering als een combinatie van 'transport en transformatie' (je komt ergens anders en wordt iemand anders- vervoerd raken en…
The ICON seminar
The set of 'Take Away Working Forms' will be presented at ICON Improvisation- seminar
Formation of Sources
It is always good to invite participants, colleagues, friends or whoever is involved to bring three sources of inspiration to a planned event: a text, an image and an object.
Design an Experiment
Five or six participants come as a small group together for at least a two-hour session. What do you want to work on? In what direction do you want to innovate your practice with…
Silent Coaching
Think of an important issue relating to your work which has come to the fore in these past few days. Whichever issue you choose, it is important that it matters to you, and that…
The Library
The participants of the group brought books with them: some of the books directly relate to the central topic, others are more general sources of inspiration or associated…
Collecting Moments
Take your mind back to a session that took place. This can be the session that just ended a minute ago but also a session from a few days ago. Ask the more analytical part of your…
Improvised Writing
The beginning: sitting quietly with a paper and a pencil or being in the circle of light of your computer screen. Start writing and just follow the free flow of thoughts inside.
Showing is Sharing
Bart van Rosmalen, Anouk Saleming and Nirav Christophe, from HKU Utrecht University of the Arts, have each recently published research with an innovative view on…
Arts without Borders
This international conference where HKU presents 'Showing is Sharing' (Nirav Christoph, Bart van Rosmalen, Anouk Saleming) will explore the potential and challenges of…
Polyphony of Creativity
Inquiring into the polyphony of creativity Nirav Christophe uses the writing process within performing arts as his case study. In contemporary performing arts the position of the…
Ecstasy
The day I finished my PhD (Van Rosmalen, 2016) something strange happened. I started to make drawings. Originally being an improvising cellist and theatre director, making…
Muzische Professionalisering: Gedachten en gereedschap voor docenten in tijden van onderwijsvernieuwing
Openbare les HKU-lector Bart van Rosmalen op 29 september van 16.00-21.00 inclusief maaltijd. Onderwijs bevindt zich in een transitie van het overdragen van vaste vakspecifieke…
maangezichten en muzisch weten
Maangezichten en muzisch weten Inleiding In dit artikel herneem ik een aanzet tot een ongepubliceerd hoofdstuk over Muzische Professionalisering dat bedoeld was voor mijn…
tekst in stukken hakken
Een tekst bespreken met een groep? Vandaag staat het boek in wording 'Positionering door Kunstenaars' van Janwillem Schrofer op de agenda. Hij schrijft over elf verschillende…
De deelnemers
DEELNEMERSLIJST HKU ‘DE DOORWERKING’ (POSITIONERING DOOR KUNSTENAARS) Deelnemers (beoogd) Ronde Tafelsessies HKU. Centrum Utrecht, telkens 16.00 – 18.30 (inloop: 15.30) 17 mei, 6…
Orpheus
Ter voorbereiding aan Peter, Mieke en Brechtje,
het mooiste moment
We werken in het programma Orpheus-moment onder andere met tekeningen van Bart van Rosmalen en teksten van Anouk Saleming. Hier de tekst: 'het mooiste moment'.
de docent als maker in beelden
Beelden van Esther Kuik van de 'lezing' van Bart van Rosmalen in de pastoefabriek voor studenten en docenten van de opleiding docent beeldende kunst. De opzet was om de lezing ook…
Artlab 3: Interventie & Engagement
Wat raakt je, wat zet je in beweging? In deze les kijken we naar onszelf naar het waarom we doen wat we doen. Bezien vanuit kleine intrinsieke triggers tot aansturing van buitenaf.
de opdracht vooraf
Lees- en werkwijzer voor MP als praktijkboek: Lees het boek met in je achterhoofd de concrete casuïstiek van jouw werk, onderzoek of opdracht. In de vier kwaliteiten vertellen
Thinktank Connecting Conversations 1
Dag allen, Zeer kijk ik uit naar de eerste volledige sessie van de Thinktank Connecting Conversations op 30 oktober as! Uit mijn proefschrift heb ik een hoofdstuk geagendeerd…
Voorbereiding Thinktank Connecting Conversations 8
Terugblik We hebben in Thinktank Connecting Conversations 7 een gesprek gevoerd met Jochem, Nanne, Linda en Alinda dat begon over de waarde en de mogelijke aard van feedback geven.
Lekenpraatje MP
Dit is de tekst die we door middel van een Contemplatieve dialoog hebben besproken. Hierna de reflecties die dat opriep. Klik op volgende.
Kinderspel
Kinderspel. Het leek wel kinderspel, alsof we gaandeweg écht kinderen werden. Dat zitten daar op de grond. Geklooi met touwtjes. Plotseling dansen. Zingen. In trainingen gericht…
Artlab 5: Performance
Hoe breng je naar buiten dat wat je in je hebt, dat wat je beweegt? Hoe vertaal je je tegenkracht, je engagement naar makerschap?
Artlab 4: Contemplatieve dialoog
Welke deuren zou je willen openen? Waar zou je verbinding willen maken en waarom? We onderzoeken vanuit de contemplatieve dialoog het begrip God.
Artlab: Kick off
Artlab, het ‘Artistieke laboratorium’, vormt van eind oktober 2015 tot eind januari 2016 een onderdeel van de Master Kunsteducatie. Daar maken de studenten kennis met de werkwijze…
Artlab 2: Transitie: cultuur van verandering
Wat zijn momenten waarop je al makend veranderd hebt? In deze les onderzoek je hoe je vanuit makerschap interventies kan toepassen. Wie zijn daarbij je toekomstige leermeesters?
het programma en voorbereiding
Het programma van de ochtend van 22/1 We willen in de ochtend een verbinding maken tussen het boek , Bart's lekenpraatje, de vragen van de commissie en de antwoorden die wij daar…
Hoe gaan we samen?
Ha allen, Even eerste gedachten Wat bij mij nu opkomt is dat we dus vier mensen zijn die allemaal een rol vervullen in de veranderende onderwijs/organisatie van het…
vraag vooraf en muzische reflectie
Om deze collectie te laten groeien vragen we de deelnemer om vooraf als iets over zijn eigen vraag te zeggen en/of te laten zien: Wat is jouw invalshoek op het onderwerp dat…
aanpak
Het thema van de activiteit waar je naar toe gaat doet je ineens associatief denken aan een passage uit een boek, een schilderij, een kinderliedje of iets anders. schrijf eerst…
transitie
bronnen van verandering. voor vandaag is de opdracht etc.
tegenkracht
we lezen hoofdstuk 1 etc van Muzische professionalisering
kick off
de kennismakingssessie. uitnodiging en opzet
vonk en vorm
Mijn fascinatie is de verhouding tussen impuls(en) en het maakproces.
de begeleider als maker
Beste Met mijn onderzoek ‘de begeleider als maker’ stel ik mezelf en andere collega begeleiders vragen over hun makerschap binnen het begeleiden. Naar mijn idee zouden begeleiders…
MuzProf op Radio 4
http://www.radio4.nl/podium/nieuws-pagina/13652/interview-met-cellist-en-wet%20enschapper-bart-van-rosmalen
Verroeren
Ze spelen. Ze verroeren. Beckett en Bach zachtjes fluisterend in de microfoon overdenkt de man die aan een tafel zit de mogelijkheid om op te staan en weg te aan. de tekst mondt…
opzet
dialoog
theatrale dialoog
onze werkwijze was...
1- voice-dialogue gevolgd door theatrale dialoog. Verrassend dat de deelnemers echt diepte bereikten met eenvoudige aanwijzingen over voice dialogue. Ik heb die foto’s nog. Als…
ik zie je staan
Maitland 30-11-15 Compassie en zintuiglijkheid- Bart van Rosmalen Ik zie je staan Ik zie je staan En nader je Jij draait Een halve slag Ook ik draai Maar andersom Mijn hand…
beelden stilte en verbeelding
Radiostilte
Ooit hoorde ik van een radiomaker die gefascineerd was geraakt door stiltes op de radio. Hij nam stukjes audio op van alle zenders die hij met zijn wereldontvanger kon krijgen.
huiswerk
Beste Inno's, Voor de zomer was het wel duidelijk: we zitten vol met goede, innovatieve, creatieve ideeën! Ook hebben we ervaren hoe goed - en makkelijk - we elkaar kunnen…
Waar sta je, hoe sta je??
Neem een minuut of tien te nemen om in steekwoorden jouw stand van zaken te schetsen! Waar sta je na een meeting? Kwam je een potentiële bondgenoot tegen, vielen puzzlestukjes op…
Be yourselfie
‘Doe meer met beeld en vertel je verhaal (met een kop, een romp en een staart) op papier’, zeg ik tegen een student die beeldend kunstenaar is en de HKU master Kunsteducatie doet.
HKU Apenrots of apentrots?
Het is een doordeweekse dag op de HKU. Zo juist is een gast gearriveerd en zijn de organisatoren van een lunchbijeenkomst over taal blij dat de beamer het doet, dankzij de…
ganz klassisches kind
In de bijlage van NRC stond op 18 april een interview met Beatrix Ruf, directrice Stedelijk Museum, Amsterdam. Een paar alineas troffen me en ze inspireren!